Tuesday, October 07, 2008

"Ukur Baju Di Badan Sendiri"

Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Ahli Parlimen Jelebu (C-bOk orang Jelebu) merangkap Menteri Luar adalah antara pemimpin lama yang berpengalaman. Budi bahasanya tinggi. Percakapannya penuh dengan isi yang mantap dan kiasan yang bernas. Pengalamannya meluas.

Tun Dr. Mahathir pernah mencadangkan nama beliau sebagai salah seorang calon yang layak mengambil tempat Presiden UMNO. Ramai yang bersetuju dengan pandangan Tun tersebut. Namun beliau menolak kerana "mengukur baju di badan sendiri" adalah prinsip penting di dalam menilai keupayaan diri.

Semalam Datuk Rais membuat kenyataan yang C-bOk rasa wajar diambil perhatian oleh semua ahli-ahli UMNO yang bercita-cita besar untuk menjadi pemimpin selaras dengan prinsip kepimpinan beliau yang "mengukur baju di badan sendiri" sebelum membuat apa-apa keputusan penting politik. Anak-anak muda di dalam UMNO dan juga pemimpin lama yang tidak cukup syarat wajar meneliti kenyataan beliau ini dengan bermuhasabah diri.

“Bagi saya, Tan Sri Muhyiddin adalah pesaing (jawatan Timbalan Presiden) yang awal dan lebih terasas. Jadi, orang yang bukan daripada kalangan Naib Presiden, tidak payah sibuk dulu.” Datuk Sri Utama Dr. Rais Yatim

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

INFO TERKINI:

FAIZAL ZAKARIA TANDING KETUA PEMUDA UMNO - MUKTAMAD

RUJUK >> http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com