Thursday, December 30, 2004

Disebalik angka kematian.....

Angka kematian akibat Tsunami terus meningkat. Terkini, CNN melaporkan lebih 80,000 orang telah disahkan meninggal dunia. Angka ini dijangka terus meningkat memandangkan kerja-kerja mencari masih diteruskan terutamanya di Indonesia, Sri Langka dan India. Mayat-mayat yang masih terbiar dan telah membusuk pula dijangka akan mendatangkan wabak penyakit yang juga akan memberi kesan kepada penduduk di sekitar kawasan yang terbabit. Ramalan mengatakan angka kematian ini akan mencecah 100,000 dalam sehari dua ini.

Kita agak bernasib baik oleh kerana angak kematian tidak begitu banyak berbanding dengan negara-negara jiran kita, walaupun kemusnahan harta benda agak banyak. Kesannya kepada ekonomi negara juga dijangka tidak begitu membimbangkan oleh kerana Kerajaan dijangka akan mengumumkan langkah-langkah fiskal bagi mengatasi sebarang masalah yang mungkin timbul.

Namun begitu, di sebalik angka kematian ini, sudahkah kita melihat ke dalam diri kita? Gegaran yang singkat beratus batu jauhnya daripada tanah air kita memberi kesan yang begitu hebat kepada kehidupan kita. Kemusnahan harta benda dan kehilangan nyawa sukar digambarkan. Bayangkan sekiranya gegaran itu berlaku di negara kita sendiri. Bayangkan sekiranya angka puluhan ribu itu adalah angka di negara kita sendiri. Sewajarnya, apa yang berlaku ini menyedarkan kita kepada kebesaran dan kekuatan Allah S.W.T. Bayangkan gegaran yang akan berlaku di akhir zaman nanti...

No comments: