Tuesday, December 04, 2007

Peraduan GORES & MENANG Diharamkan!

Berkuatkuasa serta merta peraduan GORES & MENANG kini diharamkan di negara ini. C-bOk menyokong tindakan Kerajaan di dalam usaha untuk membenteras kegiatan penipuan siang hari yang terang-terang dilakukan oleh sendiket yang mengambil kesempatan di kalangan masyarakat.

Dengan pengharaman ini C-bOk berharap penguatkuasaan undang-undang untuk membanteras aktiviti ini dilaksanakan dengan segera. Ulat-ulat yang biasanya anak-anak muda lepasan sekolah yang berkeliaran di tempat-tempat letak kereta, di kampong-kampong menjaja kad gores ini wajarlah di tangkap dan dikenakan tindakan sewajarnya.

C-bOk kerap berjumpa dengan ulat-ulat ini yang cuba memaksa C-bOk untuk mengambil bahagian dengan menjanjikan hadiah lumayan apabila membuka kad-kad gores berkenaan. Masalahnya, kalau sudah tahu di dalam kad gores itu ada hadiah kereta, rumah, duit dan sebagainya kenapa ulat-ulat ini tidak membuka kad gores terseut sendiri? Atapun menyerahkan kad-kad berkenaan kepada saudara mara atau pun rakan-rakan mereka sendiri? Nampak sangat penipuan mereka.

Sehubungan dengan ini, tindakan Kerajaaan sebagaimana yang diumumkan memang kena pada tempatnya. Cuma C-bOk amat berharap, pengharaman ini diikuti juga dengan penguatkuasaan.

No comments: