Wednesday, February 13, 2008

PRU ke 12: Rakyat Perlu Bijak

Parlimen telah dibubarkan. Kini kita tidak lagi berteka-teki bilakah tarikh keramat berkenaan akan diumumkan. Sekiranya dahulu asalkan buka mulut sahaja kita akan bertanya tentang tarikh tersebut, kini, atau setidak-tidaknya beberapa hari yang akan datang, pasti kita akan bercerita tentang siapa yang akan jadi calon dan di mana.

Calon kepimpinan datang dan pergi, namun hanya beberapa calon yang menjadi tumpuan ramai. Salah seorang daripadanya ialah Khairy Jamaludin (KJ), menantu kepada Perdana Menteri. Soal kelayakan bukannya isu, tetapi hubungan istimewa beliau menyebabkan beliau lebih popular daripada politikus veteran. Jadi calon salah, tak jadi calon pun salah.

Apa-apa pun, yang penting sekarang ialah bukan individu. Faktor utama ialah masa hadapan kita dan anak-anak kita. Keputusan perlulah kita buat dengan bijak. Jangan memilih kerana kita sukakan calon atau parti berkenaan. Kita perlu memilih berdasarkan kepada keupayaan parti dan calon berkenaan membawa perubahan dan kesejahteraan kepada kita. Calon dan parti mestilah memandang jauh ke hadapan. Mengutamakan negara dan meletakkan kepentingan diri sendiri di tahap paling belakang.

Semoga kita akan mendapat calon dan parti impian kita di PRU ke 12 ini. Pilihlah dengan bijak.

No comments: