Thursday, April 09, 2009

Masa Untuk Bekerja

Penantian sudah berakhir. Nama-nama anggota kabinet untuk membantu Datuk Seri Najib Tun Razak (DSN) telah diumumkan. C-bOk membaca blog dan media online untuk melihat pelbagai komen dan pandangan yang dikemukakan oleh "pakar-pakar" yang memberikan pandangan dari pelbagai sudut.

Ada yang memuji, tidak kurang juga yang mengeji. Ramai juga yang "clueless" kerana cuba menterjemah idea yang cuba dibawa oleh DSN di bawah era baru kepimpinannya. Masakan tidak, hujah dangkal seperti ini mengundang persoalan terhadap penulisnya berbanding dengan isu yang cuba di ketengahkan.

Namun, sekiranya kita hendak memenuhi hasrat semua pihak, pasti sampai kiamat pun kita tidak akan ke mana. Alangkan zaman Nabi dahulu pun ada yang menyokong dan ramai juga yang membangkang sedangkan Nabi membawa ajaran yang terbaik kiriman Allah s.w.t. Ringkasnya kita tidak mampu untuk membuat satu-satu perkara yang bakal mendapat 100% kepuasan. Sebaliknya kita perlu cuba untuk membuat yang terbaik dan DSN jelas cuba memberikan yang terbaik kepada rakyat Malaysia dengan "kabinet rakyatnya".

Sehubungan dengan itu, C-bOk berpendapat DSN telah membariskan satu pasukan yang mantap untuk memacu negara menghadapi pelbagai masalah dalaman dan juga luaran yang sedang menguji kekukuhan ikatan persaudaraan masyarakat majmuk di negara ini, ujian terhadap kelangsungan kepimpinan BN dan juga asakan kemelesetan ekonomi global yang sudah semakin jelas mengasak ekonomi negara kita.

Apa yang penting sekarang ialah kesemua anggota kabinet yang dilantik perlu bekerja dengan segera. Tidak ada masa untuk "honey moon" seperti yang berlaku sebelum ini. Tidak ada option lain melainkan memulakan langkah untuk menyusun semula negara ini bagi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap keupayaan DSN dan barisannya membuat perubahan.

Seruan ini tidak terhad kepada barisan saf kepimpinan sahaja; mekanisma pentadbiran juga perlu segera melaksanakan proses untuk mengembalikan keyakinan rakyat dalam dan luar negara terhadap Malaysia kerana kita pernah pada satu ketika (tidak berapa lama dahulu) dijadikan contoh, disegani dan dicemburui oleh kawan dan lawan.

Begitu juga dengan rakyat. Kita mempunyai peluang yang terbaik sekarang untuk membina sebuah negara baru di bawah kepimpinan baru. Inilah masanya kita menyoal diri kita "Apakah sumbangan kita kepada negara kita untuk menjadikan ianya lebih baik?"

1 comment:

Adik kepada Nizar said...

Alhamdulillah..Mukhriz dipilih..