Tuesday, September 15, 2009

Jangan Biadap


C-bOk ingin menyambung catatan semalam berkaitan dengan kenyataan biadap perwakilan MIC tentang mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad

Sepertimana kita semua maklum, seorang perwakilan MIC mencadangkan Tun Mahathir dikalungkan dengan selipar kerana memberi pandangan yang tidak memihak kepada Presiden parti MIC, Datuk Seri Sammy Vellu. Mungkin kalung selipar itu, samalah seperti yang dipakai oleh Sammy Vellu dalam gambar di atas.

C-bOk melihat kenyataan biadap seperti ini seakan-akan serupa tahap kebiadapannya dengan kenyataan HINDRAF sebelum ini. Kalau kita ingat, HINDRAF pernah membuat macam-macam pertuduhan terhadap Kerajaan, UMNO dan Melayu seperti pembunuhan etnik, mengenepikan hak rakyat India dan sebagainya, sedangkan ianya terang-terangan tidak betul

Yang dikesalkan tentang kenyataan perwakilan MIC itu ialah lokasi kenyataan itu dibuat di Dewan Merdeka, dewan keramat bagi parti UMNO/Melayu yang diterajui oleh Tun Dr. Mahathir selama 22 tahun. Sudahlah menompang bangunan milik Melayu, sanggup perwakilan berkenaan membuat kenyataan menghina berkenaan di dalam dewan keramat tersebut. Inilah yang dinamakan tidak mengenang budi serta gagal memahami perumpamaan "di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung".

Apakahkah perwakilan berkenaan bercakap bagi pihak diri beliau sendiri atau atas "arahan" seseorang yang lebih tinggi? Kemungkinan itu ada kerana Tun Mahathir pernah memberi pandangan tentang perlunya perubahan di dalam MIC untuk memastikan sokongan berterusan rakyat kepada Barisan Nasional. Sepertimana yang kita tahu, kenyataan itu tidak disenangi oleh pemimpin tertinggi parti MIC.

C-bOk masih berpendapat, perwakilan berkenaan dan Presiden parti MIC perlu meminta maaf atas kenyataan yang menghina tersebut.

Jangan biadap dan jangan sampai lupa diri.

5 comments:

Arif Omar said...

Samy corner baring lagi. Tetapi seorang perwakilan MIC akan di kambing hitamkan ( perwakilan dari Ampang, M. Muniandy ) bagi meredakan keadaan kerana mengecam Tun Mahathir.
2. Samy pun apa kurang dalam mengecam Tun Mahathir. Teguran Tun Mahathir telah disalah ertikan sebagai campur tangan Tun dalam masalah rumahtangga MIC.
3. Mengapa Samy corner baring dan akan mengambil tindakan kepada seorang perwakilan MIC? Pada pandangan PG, Samy mungkin baru tersedar selepas terlepas cakap dengan mengecam Tun Mahathir , bermakna MIC sebenarnya menggali kubur sendiri. Jumlah MP MIC yang menang PRU ke 12 hanya 3 orang yang tinggal. Yang lain semuanya bungkus.
4. Samy tahu, sentimen Tun Mahathir di kalangan orang melayu dan penyokong UMNO dan BN amat besar. Jika beliau tidak mengambil tindakan segera , mungkin dalam PRU13, semua calum MP dan ADUN MIC di dalam PRU nanti akan bungkus semuanya. Ini kerana penyokong Tun Mahathir tidak akan lagi memangkah calun MIC. Maka mungkin pada pandangan Samy, MIC akan terkubur terus dan tiada lagi wakil di dalam kabinet dan exco negeri. Menteri dan Tim Menteri sekarang pun sebahagian pun hanya bertaraf senator dan atas ehsan UMNO sahaja.
5. Bravo Samy. Panjang juga akal anda. Itulah , lain kali fikir dulu sebelum cakap dan mengecam Tun Mahathir. Tun Mahathir tiada sebarang kepentingan pun di dalam MIC. Tun hanya memberi tegguran bagi memperkasakan MIC dan BN amnya serta negara amnya. Tidak lebih dari itu.
6. Mungkin Sivaji Ganesan ( dah mati rupanya ) datang dalam mimpinya semalam dan mengingatkan Samy agar segera corner baring.
7. Samy, Samy, Samy! 3 spesis lagi pun sama iaitu Koh Tsu Koon, Ong Tee Keat dan Kayveas. Anda pun telah ditunjukkan pintu keluar. Keluar lah cepat sebelum anda dihumban keluar nantinya.

Anonymous said...

i find it funny that some malays (and particularly this paper utusan) are fond to use phrases like

"biadap..."
"jolok sarang tebuan..."
"menghina..."
etc...

cannot put your emotions in check is it? a little slow in that department is it?
anything, however trivial, can trigger your "amok tendencies" is it? cannot control your "urges" is it? if you know what i mean....

how to live as neighbouts like that? oh...i know, u're gonna say
'BALIK CINA' or 'BALIK INDIA' KALAU X SUKA is it...?

mmm...i'll pray that u, and the likes of u, be free from this 'curse' of 'tak-boleh-kawal-emosi-senang-nak-mengamuk" syndrome soon...

4RAKYAT

Anonymous said...

QUOTE - "di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung" - UNQUOTE

di atas bumi malaysia saya pijak,
bumi malaysia lah yang akan aku selamatkan dari parti baruah umno sipenyamun2 ni....

i taat dan setia kepada agong dan raja2 melayu
i taat dan setia kepada perlembagaan;
hanya i nak KUBURKAN parti politik bernama umno.

4RAKYAT

Zainal A. Kasim said...

4RAKYAT,

'BALIK CINA' or 'BALIK INDIA' KALAU X SUKA is it...?

I didn't say that. Oops, you said it. Lound and clear. Ha ha.., you are the one who cannot control your "urges" is it...

Got to check that department of yours. Nanti orang kalungkan selipar kat leher.

Anonymous said...

c bok

of cos u din said that. but some umno parliamenterians and pemimpin did say that. i dun hv to mention who. u know them.

anyway, u sound and appear rational nuff 4 me.

4RAKYAT