Sunday, November 01, 2009

1Sekolah Untuk Semua: Tafsiran Tokoh Mengikut Fahaman Politik Mereka


Apabila Perdana Menteri, YAB Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pandangan rakyat perlu diambil kira sebelum membuat keputusan melaksanakan sekolah satu aliran, C-bOk berpendapat ada mesej yang tersirat di dalam kenyataan beliau itu. Kita perlu menterjemahkan kenyataan beliau kepada hasrat murni di sebalik cadangan untuk mewujudkan sekolah satu aliran sebagaimana yang ditimbulkan oleh Prof. Emeritus, Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim (KKK), minggu lalu.

Menurut Tan Sri Dr. KKK, sistem pendidikan negara perlu di susun semula, termasuk melaksanakan sekolah satu aliran bagi memastikan matlamat gagasan 1Malaysia tercapai.

[Gagasan 1 Sekolah ini telah lama diutarakan melalui perbincangan alam maya sebelum ianya diutarakan oleh Tan Sri KKK. Rujuk di sini dan juga di sini]

Malangnya, hasrat murni serta lontaran/cabaran Perdana Menteri kepada masyarakat, khususnya golongan yang digelar pemimpin untuk menterjemahkan idea murni di sebalik cadangan mewujudkan sekolah satu aliran itu tidak kesampaian. Rata-rata menterjemahkan reaksi Perdana Menteri itu secara lateral sahaja, iaitu bersetuju dengan apa yang tersurat daripada pandangan PM tersebut. Tidak ada usaha langsung di kalangan "pemimpin" untuk melihat idea berkenaan dari sudut yang lebuh luas, sebaliknya mempertahankan ideologi berdasarkan kaum yang sempit yang hendak di kembangkan ke semua sektor. (Nasib baik lah kita cuma ada sekolah sahaja yang berdasarkan kaum)

Usaha untuk melihat maksud kata-kata PM ataupun makna yang tersirat tidak kesampaian. Mungkin juga kerana mereka tidak faham Bahasa Melayu bila mana sudah terbiasa dengan aliran masing-masing. Disebalik sekolah kebangsaan yang ditubuhkan, kita masih membenarkan sekolah "jenis" kebangsaan yang berasaskan kaum yang secara tidak langsung menyumbang kepada kegagalan untuk mengintegrasikan kaum/masyarakat majmuk di negara ini secara total.

Reaksi MIC melalui Timbalan Presidennya adalah bukti jelas, kegagalan pemimpin untuk menterjemahkan satu idea murni melangkaui kepentingan kaum semata. Reaksi MIC adalah seperti berikut:

PUTRAJAYA, Oct 31 (Bernama) -- The MIC has lauded Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak's statement on vernacular schools.

Its deputy president, Datuk G. Palanivel, said Najib made the right move by announcing that vernacular schools would remain, and that the government would consider the views of the people before making a decision on the proposal to implement a single stream school system.

"By his statement, the prime minister has cleared the confusion that would otherwise, have been another setback on the 1Malaysia concept.

"His statement has clearly given meaning to promote the concept among all races," he told Bernama Saturday.
Gagasan 1Malaysia tidak akan berjaya sekiranya kita masih bersikap sebegini. 1Malaysia bakal menjadi satu slogan semata-mata sekiranya pemimpin politik kita gagal memberi terjemahan bermakna terhadap satu gagasan yang murni serta menongkah langit seperti 1Malaysia. Kita akhirnya akan menjadi sebuah negara yang kaya dengan gagasan seperti "Islam Hadhari" yang gah seketika, kemudian hanyut di tengah jalan.

No comments: