Monday, January 03, 2011

Drama Di Selangor

Perlantikan SUK Selangor di bawah biang kuasa siapa sebenarnya? Di bawah bidang kuasa orang politik atau di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)?

Sekiranya kita memahami amalan pengasingan kuasa antara politik dan pentadbiran awam, maka kita akan melihat isu ini dengan pandangan terbuka. Namun sebaliknya sekiranya kita melihat perlantikan kakitangan Kerajaan dari sudut politik, maka bukan saja perlantikan SUK akan dijadikan isu, perlantikan tukang cuci jamban juga akan dijadikan isu besar oleh mana-mana pihak yang berkepentingan.

Sebagai rakyat yang bermastautin di Selangor, C-bOk harap kemelut yang tidak perlu berkaitan dengan perlantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor yang baru tidak diperbesar-besarkan oleh orang-orang politik yang memimpin Kerajaan Negeri Selangor sekarang sehingga menimbulkan rasa kurang senang di kalangan rakyat.

Jelas kuasa untuk melantik SUK sebagai kakitangan Kerajaan adalah dibawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), sebuah badan yang bertanggungjawab kepada DYMM YDP Agong. Ini adalah selaras dengan konsep "seperation of powers" yang diamalkan sejak merdeka.

Jadi janganlah menyusahkan rakyat dengan isu yang remeh temeh seperti ini.

Menyampah!

No comments: