Tuesday, September 11, 2007

Jenayah Ragut - Satu Institusi?

Jenayah ragut merupakan di antara jenayah yang meningkat di negara kita khususnya di Kuala Lumpur. Statistik pula menunjukkan bahawa ramai pelancong asing yang menjadi mangsa kepada jenayah ragut ini. Bayangkan kesan kepada imej negara daripada kejadian jenayah yang melibatkan tetamu-tetamu kita sempena dengan Tahun Melawat Malaysia 2007? Pastinya kesan mendalam akibat di ragut sedikit sebanyak memberi kesan jangka panjang kepada mangsa tersebut.

Namun, C-bOk tidak terperanjat dengan kenyataan YB Timbalan Menteri berkenaan ketika menjawab soalan yang ditimbulkan di Parlimen. Sebaliknya,C-bOk ingin mempersoalkan kenapa beberapa jenayah walaupun telah dikenalpasti dan mudah untuk mencari mereka yang terlibat seolah-olah satu institusi di negara kita ini. Antaranya selain daripada peragut ialah; tonto, along dan mat rempit.

Tengok sahaja di sekeliling kita dan kita akan dengan mudah boleh mengenalpasti di khalayak ramai siapakan yang mempunyai ciri-ciri yang memenuhi kriteria along, tonto dan mat rempit. Kesemua mereka adalah sampah masyarakat yang banyak menimbulkan masalah, namun tindakan proaktif tidak dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh.

C-bOk rasa perlu Timbalan Menteri berkenaan menggunakan kuasanya seperti yang pernah digunakan dalam menguatkuasakan ISA untuk menangkap dan menghapuskan gejala-gejala ini.

No comments: