Sunday, October 19, 2008

"Abdullah Bidas Mahathir": Saya Nak Beri Pandangan

Abdullah Bidas Dr Mahathir

Oct 18, 08 11:27pm

[Versi Kemas kini]

[Perdana Menteri membuat kenyataan ini sebagai membidas kenyataan/pandangan Tun Dr. Mahathir. Sebagai Presiden parti, Perdana Menteri berhak menyuarakan pandangan beliau. Sebagai bekas Presiden parti - Tun Mahathir juga berhak bersuara. Dan sebagai ahli parti, C-bOk juga ingin memberikan pandangan C-bOk berkaitan dengan hal ini. Kenyataan C-bOk adalah berwarna merah]

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membidas bekas perdana menteri Datuk Seri Dr Mahahir Mohamad yang menurutnya berlagak seolah-olah pengarah pilihan parti yang menentukan "siapa yang perlu berada dalam parti Umno dan siapa yang perlu dikeluarkan".

- Sesiapa sahaja berhak untuk menentukan siapa yang berada di dalam parti dan juga mereka yang patut dikeluarkan. Pemilihan kepimpinan UMNO sebagai parti tunjang negara sememangnya menjadi perhatian ramai. Siapa yang dipilih menjadi pemimpin akan menentukan hala tuju negara. Kejayaan negara adalah tertakluk kepada keupayaan pemimpin yang dipilih memimpin parti dan menyatukan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju dan harmoni. Sehubungan dengan ini, sesiapa sahaja berhak memberi pandangan siapa yang patut mempimpin UMNO dan siapa yang tidak patut. Yang tidak patutnya ialah menggunakan kuasa dan pengaruh untuk menentukan siapa yang menjadi pemimpin. Keputusan walaubagaimanapun adalah tertakluk kepada ahli-ahli UMNO sendiri.

Perdana Menteri berkata Umno tidak pernah memerlukan arahan daripada pemimpin yang tidak berada dalam parti itu.

“Siapakah Tun yang dah keluar parti Umno itu nak cuba membuat arahan kepada orang Umno apa yang patut dilakukan? Dia berlagak seolah-olah menjadi pengarah kepada pemilihan parti, menentukan orang itu memegang jawatan itu...orang ini pula memegang jawatan ini, siapa yang perlu ada dalam parti, siapa yang perlu dikeluarkan. Apa hak dia buat begitu?," katanya dalam sidang di Terminal 2 Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, malam ini.

- Tun Dr. Mahathir mempunyai hak sebagai bekas pemimpin UMNO yang berpengalaman dan masih mempunyai pengaruh yang kuat untuk memberikan pandangan. Namun ahli-ahli UMNO perlu membuat keputusan sendiri berdasarkan pertimbangan yang bijak bagi menilai pandangan beliau. Sekiranya pandangan Tun Dr. Mahathir itu salah, maka mereka boleh menolaknya dengan baik.

Menurut Bernama, Abdullah mengulas kenyataan Mahathir yang mahu perwakilan Umno "mengusir orang-orang Abdullah" dalam pemilihan parti itu Mac depan.

- Bagaimana dengan orang-orang Tun Dr. Mahathir yang diusir dan dipinggirkan?

"Sebenarnya beliau mahu menimbulkan pergolakan, kemarahan dan kebencian. Apakah salah sangat orang-orang yang bekerja dengan saya. Apakah kalau mereka itu tidak bercakap atau tidak riuh-rendah maka itu mesti dianggap sebagai orang yang tidak baik...orang yang tidak pernah membuat baik untuk Umno dan kerajaan."Siapa dia yang membuat penentuan seperti itu. Ini akan menimbulkan kebencian sesama ahli Umno, mengajar ahli Umno bergaduh sesama sendiri," katanya.

- Sebagai rakyat dan ahli UMNO, C-bOk melihat mereka yang menyokong secara membabi buta itu tidak mempunyai pemikiran yang tersendiri. Mereka menyokong kerana ingin kekal dengan jawatan dan habuan. Contohnya tempoh kempen yang terlalu lama mengundang banyak masalah. Ramai yang tahu tetapi semuanya tidak mahu atau tidak berupaya untuk memberi pandangan walaupun itulah yang sebaik-baiknya. Apabila ada yang memberi pandangan - mereka akan di cop sebagai anti MT dan anti PM. Keputusan MT atau PM tidak semestinya yang terbaik dan langsung tidak boleh dbahas. Kini wujud usaha untuk menggambarkan mereka yang memberi pandangan bernas sebagai "orang yang tidak diingini di dalam UMNO atau pun pengacau". Ini tidak adil.

Abdullah berkata beliau mengambil keputusan untuk tidak bertanding jawatan presiden Umno bagi mengelakkan perbalahan sesama anggota parti.

"Oleh sebab adanya pertandingan sebagaimana yang biasa berlaku terutama di peringkat atasan berpecah belah. Kita patut belajar daripada apa berlaku dulu.

"Cakap macam ini akan menimbulkan kemarahan kepada mereka yang dianggap tidak boleh terima, mesti diketepikan.

"Saya menganggap apa yang Tun telah lakukan sebenarnya menimbulkan perkelahian di dalam Umno," kata Abdullah.

- C-bOk beranggapan perkelahian itu tidak wujud dan tidak akan wujud di kalangan mereka yang ingin melihat pembaharuan dan kemajuan di dalam UMNO. Yang hendak berkelahi ialah di kalangan yang hendak mengekalkan status kuo dan mengekalkan tempat pergantungan mereka.

Menurut perdana menteri, gesaan Mahathir itu tidak akan mendatangkan kebaikan.

- I beg to differ Mr. Prime Minister. Hanya apabila ada yang berani bersuara seperti Tun Dr. Mahahir, barulah kita melihat adanya usaha untuk membaiki kepincangan di dalam UMNO. Selama ini tidak ada yang berani bersuara dan kita melihat kejatuhan BN, UMNO dan parti-parti lain. Gesaan Tun Dr. Mahathir itulah yang telah membawa kebaikan kepada BN/UMNO.

"Inikah "reform" yang diharapkan...Kita ada kebebasan, tiap-tiap ahli Umno ada kebebasan untuk bertanding.

- Setuju. Sepatutnya Tun Dr. Mahathir dibenarkan oleh Bahagian beliau sendiri untuk bertanding sebelum ini. Kebebasan itu mestilah dibuktikan, Bukan sekadar bercakap sahaja.

"Saya dengar kata Ali Rustam (Ketua Menteri Melaka) yang nak bertanding timbalan presiden dicuba orang tertentu memaksa dia untuk tarik balik...Mengapa suruh Ali tarik balik? Apa tak eloknya Ali?.

- Semua calon elok. Semua boleh bertanding. Tetapi elok juga kita mengukur baju di badan sendiri. Pemimpin yang hendak diangkat bagi menjadi pemimpin kanan UMNO tidak cukup dengan sokongan pak cik dan mak cik di kampong-kampong sahaja. Pemimpin yang dipilih hendaklah berupaya untuk mendapat sokongan semua peringkat termasuk mempunyai kredibiliti di peringkat pusat dan juga antarabangsa. Siapa sahaja yang kita pilih akan memainkan peranan penting di peringkat antarabangsa untuk memartabatkan negara ini. Kebolehan berbahasa Inggeris serta keupayaan perundingan yang tinggi adalah antara kriteria penting.

"Tak boleh diberi saja kebebasan untuk bertanding....tentu ada orang yang mahu sokong mahupun yang tak sokong. Jadi biarlah dia bertanding dan biarlah orang Umno menentukannya," katanya.

- Orang-orang UMNO perlu membuat keputusan bijak. Seperti dinyatakan di atas, sokongan pak cik dan mak cik di kampong sahaja tidak cukup untuk memilih pemimpin. Kita perlu pastikan bahasa pemimpin yang dipilih mempunyai keupayaan dan memenuhi kriteria tertentu bagi membolehkan pemimpin berkenaan memainkan peranan yang berkesan.

Dalam hal ini, anggota Umno tidak perlu orang daripada luar untuk memberi arahan.

"Adalah lebih baik Tun tak cakap langsung pada hari ini," katanya.

8 comments:

Gelombang Rakyat said...

Hebat sungguh kupasan ini.

Bermutu dan sedap dibaca. Serta memanfaatkan.

mn said...

Tuan Zainal,

1. Dr.M memang berani bersuara sebab ada udang disebalik batu. Nampaknya suara beliau lebih banyak dari suara Mukhriz?

2. Suara Dr.M lebih banyak untuk memecah belahkan kepimpinan UMNO. Memang sifatnya suka 'divide and rule'(pecah perintah).

3. Kempen yang lama adil untuk semua calon. Disitu kita dapat melihat siapa sebenarnya yang berwibawa untuk menjadi seorang Pemimpin.

4. Begitu juga kempen yang lama, akan memberi masa yang secukupnya untuk perwakilan memikir semasak-masaknya untuk memilih siapa Pemimpin pilihan mereka.

5. Yang pasti dan nyata Pemimpin-pemimpin UMNO yang ada pada hari ini menjadi Pemimpin dengan 2 cara:

a. Politik wang(beli penyokong)
b. Ditunjuk bukan dipilih

balan said...

Fully agree with your assessment.

Pak Lah never mentioned anything specific, just venting his frustration on TDM. Full of sweeping statements.

Pah Lah would forever remembered as someone who failed just because he never took an opportunity to seek necessary feedback and advise from TDM.

http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/

balan said...

Fully agree with your assessment.

Pak Lah never mentioned anything specific, just venting his frustration on TDM. Full of sweeping statements.

Pah Lah would forever remembered as someone who failed just because he never took an opportunity to seek necessary feedback and advise from TDM.

http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/

Anonymous said...

Sejuk hati membaca ulasan Saudara Zainal. Ulasan yg lebih professional dan neutral drp sebahagian blog yg lebih kpd ketidak puasan hati dan dendam. Pada saya, Tun M masih seorang negarawan yg ulung yg jauh tiada tandingnya.

kawaii_desu said...

Reality bites, not for Tun but for Pak Lah..

If he didnt shove Tun in the first place this wouldnt happen. Never have i seen such political chaos in M'sia before.

It was PLah who will always be in denial. PM's supporters will be in UMNO as long as their loyalty for the party remain but let others take the lead now. a different essene to leadership..

if PM still insist in having his people in here then we shall see the whole drama again...

we dont need a leader who only listens to others. We need a quality leader who has a mind of their own and reasonably transparent.

And the drama oes all the way to the UMNO divisional meetings. Fake supports are given simply because these leaders are too comfortable with where they are now...

UMNO will tumble and fall if this go on

Anonymous said...

paklah patut sedar diri ...

SangKunang said...

jasa tun mahathir pada negara tidak akan ku lupakan..

aku sebagai anak malaysia yg lahir dalam era mahathir masih menagih kepimpinan tun...

eloklah pemimpin2 sekarang belajar mentadbir negara daripada pengalaman yg ada pada tun sementara hayatnya masih ada.

HIDUP MAHATHIR !