Wednesday, May 26, 2010

MIC: Nak Keluar? Nak Kaji?

Kemelut MIC, parti kaum India terbesar di Malaysia ini tidak habis-habis lagi.

Pengurusan krisis mereka memang hancur. Ketika kita sepatutnya mengendalikan krisis dengan cara berhemah dan mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan krisis tersebut, MIC mencipta krisis demi krisis untuk "menyelamatkan" tengkuk individu di dalam parti itu. Malangnya ketika mencipta krisis-krisis baru itu, MIC secara tidak sengaja (atau sengaja?) menyentuh rakan-rakannya di dalam Barisan Nasional dengan cara yang sungguh tidak berhemah. Kata-kata yang keluar dari mulut pemimpinnya menyentuh semangat setiakawan dan adakalanya sensitiviti kaum di mainkan atas alasan yang hanya mereka sendiri tahu.

Soal pokok yang menjadi punca kepada segala permasalahan tidak dinilai dengan sebaiknya, sebalik pemimpin-pemimpin di dalam parti ini mencari dan mencipta pelbagai isu baru untuk kekal relevan. Namun, tanpa di sedari mereka sebenarnya berlegar-legar di sebalik masalah mereka untuk "menegakkan benang yang basah" sedangkan benang yang basah tidak boleh menegak.

Terkini ialah kenyataan daripada Ketua Pemuda MIC, T. Mohan yang mahu mengkaji kedudukan MIC di dalam gabungan Barisan Nasional sebagai reaksi kepada Gerakan Anti Samy Vellu (GAS) yang digerakkan oleh V. Mugilan, bekas Timbalan Ketua Pemuda yang dipecat oleh Presiden MIC kerana mengkritik secara terbuka Presiden tersebut.

UMNO sekali lagi dikaitkan dengan Gerakan Anti Samy, mengulang apa yang disebut oleh anak Sammy Velu, Vell Paari (dilantik ke dalam CWC MIC oleh Presiden MIC yang juga bapa beliau) hanya kerana majlis pelancaranya akan diadakan di PWTC pada penhujung minggu ini. Sebenarnya pun, sejak dahulu lagi, apa sahaja aktiviti besar anjuran MIC, selalunya akan diadakan di PWTC.

Jadi soal V. Mugilan mengadakan program beliau di PWTC tidak bermakna UMNO menyokong GAS, sebaliknya T. Mohan perlu mempunyai keupayaan untuk menganalisa sebab musabab pemilihan lokasi berkenaan yang dibuat oleh V. Mugilan tanpa melibatkan rasa prejudis atau mahu menjadi jagoan di mata orang tertentu (Samy?)

Jadi, apabila kenyataan Vell Paari dan kini T. Mohan mendapat reaksi yang menyeluruh dari ahli-ahli UMNO dan orang Melayu, mereka sepatutnya mengkaji kematangan diri di dalam berpolitik. Pemimpin perlu menunjukkan keupayaan untuk membuat analisa kritikal yang menyeluruh terhadap isu yang mereka hadapi dan bukannya memberi reaksi keanakan terhadap isu-isu yang menyentuh kepimpinan mereka kerana sekiranya MIC nak kaji dan nak keluar dari Barisan Nasional, ianya tidak memberi kesan kepada gabungan BN kerana banyak lagi parti kaum India yang bersedia untuk mengambil alih tempat MIC seperti IPF, PPP dan HINDRAF yang wujud hanya satu sebab iaitu S.A.M.Y!

Namun, mampukah MIC kekal relevan sekiranya mereka keluar dari BN apabila ADUN dan Ahli Parlimen yang mereka ada, berada di dalam jawatan mereka kerana undi UMNO?

No comments: