Friday, March 07, 2008

Mengundi Dengan Bijak


Esok, 8 March 2008.

Bagi orang Cina, esok adalah satu tarikh yang bagus. Ada 2 angka 8 dalam tarikh ini. Angka 8 begitu bermakna kepada orang Cina kerana ada "ong". Ong bermaksud keuntungan dan kekayaan. Esok juga adalah tarikh penting Pilihanraya Umum ke-12 Malaysia. Jadi semua calon yang akan bertanding esok pastinya menganggap angka 8 akan membawa kemenangan kepada mereka. Baik calon Kerajaan mahupun calon pembangkang.

Bagi kita pengundi juga perlu memastikan angka 8 ini akan menentukan masa depan kita akan cerah atau terus cerah dengan kepimpinan negara yang berwawasan serta mempunyai perancangan untuk memajukan negara.

Kita jangan terikut-ikut dengan orang lain. Kita kena berfikir dan menentukan sendiri nasib kita. Jangan kita undi semata-mata kerana calon itu pandai bercakap - kerana cakap sahaja tidak akan membawa kita ke mana-mana. [Orang politik sememangnya pandai bercakap]. Apa yang penting ialah keupayaan calon untuk merealisasikan segala cakap-cakap mereka ataupun perancangan mereka.

Kita jangan takut dengan orang politik. Mereka berada di sana kerana adanya undi kita. Kita kena letakkan undi kita kepada mereka yang boleh bekerja dan membawa kemakmuran kepada kita. Pastikan selepas mereka berjaya mereka terus sedar yang mereka mempunyai jangka hayat 5 tahun untuk merealisasikan harapan kita terhadap mereka. Mereka bekerja untuk kita.

Oleh itu, fikirkanlah dan tentukan undi anda diberikan kepada mereka yang berhak.

No comments: