Friday, May 14, 2010

Sime Darby = Synergy Drive: GAGAL?

Lembaga Pengarah Sime Darby telah meminta Ketua Eksekutif Kumpulan Sime Darby, Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid untuk bercuti berikutan dengan kerugian syarikat berkenaan yang melebihi RM1.63 billion.

Jumlah RM1.63 billion itu adalah satu jumlah yang amat besar jika dibandingkan dengan ekonomi negara kita yang kecil ini. Impaknya bukan sahaja boleh dirasakan di peringkat syarikat, tetapi di peringkat negara.

Persoalannya sekarang, adakah kerugian ini ada kaitan dengan kegagalan idea untuk menggabungkan tiga (3) konglomerat besar negara iaitu Sime Darby + Golden Hope + Guthrie yang melihat Golden Hope dan Guthrie "ditelan" oleh Sime Darby atas alasan penggabungan semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri.

Satu siasatan menyeluruh perlu dibuat untuk memastikan kenapa kerugian ini boleh berlaku. Adakah sebab kegagalan pengurusan atau pun kerana pergabungan ketiga-tiga gergasi tersebut yang melahirkan sebuah syarikat berkaitan pertanian terbesar dunia sehingga ianya gagal diuruskan dengan sempurna.

Siasatan ini perlulah dilakukan dengan segera kerana dalam masa yang sama sudah ada usaha digerakkan untuk menggabungkan FELDA + FELCRA + RISDA. Kita tidak mahu masalah yang sama dihadapi oleh Sime Darby akan berjangkit kepada gabungan FELDA + FELCRA + RISDA ini pula kelak.

1 comment:

nurimo said...

Kalau dah rugi tukar semua bos2 dalam sime Darby,tak pandai mengurus lahtu.

Tanah ada,modal ada,kepakaran ada,boleh rugi.