Thursday, November 25, 2004

3.1 juta saman

3,100,000 juta saman telah dikeluarkan oleh pihak polis sejak tahun 2001 hingga 2004. Berdasarkan kepada rekod polis, saman-saman ini masih belum diselesaikan. Bermakna ada 3.1 juta pesalah jalanraya dibiarkan berkeliaran dijalan-jalan raya seluruh Malaysia. Salah siapakah sehingga berjuta-juta pesalah jalanraya yang "telah dikenalpasti" ini masih dibiarkan bebas tanpa sebarang tindakan selama beberapa tahun?

Patutlah kemalangan maut terus berleluasa. Kalau mengikut teori yang dibuat oleh Pengarah Pengurusan PDRM, pesalah-pesalah inilah yang menyumbang kepada sebahagian besar kemalangan-kemalangan yang berlaku di negara ini. Atas alasan inilah beliau mahu tempoh membaharui lesen dipendekkan kepada 1 tahun sahaja berbanding tempoh sehingga 10 tahun sebelum ini.

3.1 juta pesalah ini sekiranya dikenakan denda RM300 seorang bermakna Kerajaan boleh mengutip sehingga RM930 juta. Duit ini boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti untuk meningkatkan kesedaran pemandu supaya lebih berhemah dijalanraya di samping meningkatkan kemudahan prasarana jalanraya di seluruh negara terutamanya jalan-jalan yang berlubang, selekoh yang merbahaya dan juga tidak rata.

Sehubungan dengan ini, seeloknyalah pihak polis menyegerakan tindakan untuk mengesan dan membawa kesemua 3.1 juta pesalah yang "telah dikenalpasti" ini ke muka pengadilan. Ini adalah kerana kita dah tahu siapa yang bersalah. Tak payah keluarkan kenyataan-kenyataan yang "berbunga-bunga" lagi seolah-olah memberi peluang kepada kepada pesalah-pesalah ini untuk "lari" dari kesalahan mereka dan cuba untuk mengheret sama orang yang tak bersalah untuk turut sama dihukum dengan orang-orang yang bersalah ini.

No comments: