Friday, November 05, 2004

Bush Menang!

Bush akan memerintah selama 4 tahun lagi! Posted by Hello

Sah, Bush akan memerintah selama 4 tahun lagi. Tahniah kepada beliau dan parti Republikan yang dipimpin oleh beliau.

Dalam sistem demokrasi, yang menang tetap menang dan yang kalah tetap kalah. Walaupun Kerry menunjukkan karisma sebagai bakal pemimpin yang berkemampuan untuk mengambil alih daripada Bush, namun beliau kalah di tangan Bush yang lebih 'berpengalaman'. 'Pengalaman' Bush dalam pilihanraya 2000 tidak boleh diperlekehkan. Beliau mampu untuk 'merompak' jawatan yang sepatutnya untuk Gore dalam tahun 2000 melalui manipulasi sistem sehinggakan ramai rakyat AS sendiri yang yakin bahawa mereka di perintah oleh Presiden yang tidak sah selama 4 tahun yang lalu. Namun, pemain-pemain utama di AS mahukan Bush sebagai Presiden, maka beliau menjawat jawatan berkenaan.

Naluri C-bOK seperti mana majoriti rakyat dunia yang lain mahukan Kerry mengalahkan Bush. Masyarakat dunia secara terang-terang mahukan perubahan. Kenyataan demi kenyataan di keluarkan bagi menyatakan betapa perlunya perubahan kepimpinan di buat di AS. Tetapi takdir telah menentukan Bush menang dan memerintah lagi sehingga 2008. Namun kemenangan ini sudah dijangka apabila Osama bin Laden mengeluarkan kenyataan beberapa hari sebelum hari mengundi yang mengutuk Bush dan mengancam untuk mengulang serangan ala 911 terhadap Amerika Syarikat. Dari pandangan mata kasar, kenyataan Osama itu menunjukkan betapa bencinya beliau terhadap Bush.

Sebaliknya Bush telah menggunakan ancaman ini untuk menguatkan hujah bahawa kepimpinannya perlu diberi mandat lebih besar untuk memimpin AS dalam memerangi keganasan. Tidak dinafikan, Bush sebagai Presiden perang moden mampu untuk mengerahkan seluruh kekuatan tenteranya untuk mempertahankan bumi AS dan membunuh musuh-musuh AS tanpa mengira usia atas alasan keganasan. Yang pasti mereka itu Islam. Akibat daripada kenyataan Osama itu, kempen anti keganasan beliau mendapat pengiktirafan secara mendadak.

Sesiapa yang telah menonton filem rencana Fahrenheit 911 arahan Michael Moore pasti maklum tentang hubungan perniagaan di antara Keluarga Bush dan Keluarga Osama. Sejak berdekad lamanya kedua-dua keluarga mempunyai hubungan perniagaan yang menguntungkan kedua-dua belah pihak. Dengan mengambil kira perkara ini, naluri C-bOk berat mengatakan bahawa tragedi 911 adalah sesuatu yang dirancang oleh kedua-dua belah pihak. Kedua-duanya mendapat keuntungan daripada kejadian itu. Tragedi 911 tidak menguntungkan orang Islam, sebaliknya pelbagai industri ketenteraan di US mendapat keuntungan berlipat ganda hasil daripada serangan balas dendam ke atas Afghanistan dan juga Iraq. Sekiranya Bush meneruskan agenda yang sama, serangan ke atas Iran dan Korea Utara pasti akan dibuat dalam tempoh empat tahun yang mendatang ini. Serangan itu pasti akan terus meningkatkan keuntungan dan dana idustri ketenteraan di AS.

Orang Islam sendiri tidak menghalalkan serangan yang dibuat oleh Osama walaupun ianya dibuat atas nama Islam. Serangan Osama itu tidak menguntungkan orang Islam sama sekali, sebaliknya ia umpama 'menang sorak kampung tergadai'. Ramai yang bersorak kerana 3,000 orang AS mati tetapi serangan balas AS terhadap Afghanistan dan Iraq menyaksikan beratus ribu nyawa kanak-kanak dan wanita serta orang tidak berdosa mati katak. Kalau hasrat Osama untuk membela Islam, hasratnya ternyata tersasar.

AS pun bukannya bodoh. Mereka mempunyai teknologi canggih yang mampu untuk mengesan Osama dalam sekelip mata sahaja. Walaubagaimanapun, Osama masih bebas sehingga kini untuk mencorak dunia mengikut acuan dan telunjuk kepimpinan AS. Umpama filem koboi, Osama memegang watak jahat, Bush pula memegang watak hero.

Sehubungan dengan ini, C-bOk yakin bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh Osama beberapa hari sebelum hari pengundian di AS adalah sesuatu yang dirancang untuk memastikan kemenangan Bush. Dengan ternobatnya Bush sebagai Presiden untuk tempoh 4 tahun lagi, mereka bebas merancang kemusnahan 'yang diinginkan' sebebas-bebasnya!



No comments: