Tuesday, August 30, 2011

Petanda Bagus Ni

Nombor tidak pernah menipu. Peningkatan aliran masuk FDI (Foreign Direct Investment) ke dalam negara sebanyak 76% bagi setengah tahun pertama ini adalah satu petanda bagus. Dengan saingan yang semakin hebat dari negara-negara jiran kita khususnya Thailand, Vietnam dan Singapura, Malaysia berjaya mencatatkan sejumlah RM21.3 billion pelaburan langsung asing ke dalam negara.

Walaupun ada yang mempersoalkannya (termasuk mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir) tentang kesan langsung FDI kepada golongan pertengahan dan bawahan, saya yakin sebarang aliran masuk wang ke dalam negara pasti akan memakmurkan negara ini dengan penciptaan peluang pekerjaan baru, keperluan kepada barangan asas, perkhidmatan kemahiran dan sebagainya lagi. Secara tidak langsung, kitaran ekonomi dapat bergerak dengan kehadiran pelaburan-pelaburan langsung asing ini.

Pastinya setiap seorang daripada kita tidak mendapat duit sebakul apabila masuknya pelaburan langsung asing ini. Kita mendapat manfaat secara tidak langsung dari segi jangka panjang. Jadi janganlah kita melatah apabila ada orang yang mempersoalkan "apa yang kita (dia?) dapat daripada FDI ini?"

Biarkan sahaja mereka itu....

No comments: