Tuesday, March 11, 2008

Pak Lah Angkat Sumpah PM

Pak Lah sudah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri kelima untuk penggal yang kedua di hadapan DYMM Seri Paduka baginda Yang Di Pertuan Agong di Istana Negara.

Memang beliau layak untuk memegang jawatan tersebut oleh kerana BN terus kekal memerintah dengan memperolehi majoriti di Parlimen (140 kerusi) dan beliau masih lagi Presiden kepada parti UMNO yang merupakan tunggak kepada senario politik negara.

PRU ke 12 sememangnya mengejutkan. Kepimpinan Melayu tergugat dengan jatuhnya beberapa buah negeri ke tangan pembangkang. Suara-suara menyeru Pak lah untuk meletakkan jawatan kedengaran di sana sini. Tun Dr. Mahathir tidak segan silu membuat kenyataan terbuka melalui sidang akhbar di rumah beliau menyeru perletakan jawatan Pak Lah sebagai PM. Para pemerhati politik khususnya para blogger dan perayap blog turut membuat tuntutan yang sama. Ada yang secara terang-terang, namun ramai juga yang bersembunyi di sebalik nama samaran/anonymus.

Hanya Pak Lah dan kepimpinan UMNO sahaja yang berhak membuat keputusan tentang kedudukan beliau sebagai pemimpin UMNO dan juga negara. Sekiranya UMNO masih mahu beliau kekal sebagai pemimpin, maka orang luar tidak dapat berbuat apa-apa. Kini beliau sudah pun mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri dan nampaknya yakin untuk meneruskan kepimpinan beliau. Oleh itu, orang-orang Melayu perlu segera bersatu untuk memastikan kepimpinan Melayu di negara ini terus teguh.

Namun, kepimpinan Melayu di negara ini tidak setakat mengangkat sumpah jawatan sahaja. Message yang disampaikan oleh rakyat melalui PRU ke 12 perlu diterjemahkan dengan teliti dan di ambil tindakan segera. Pak Lah, UMNO dan semua kepimpinan Melayu dan Barisan Nasional perlu segera berhubung dengan rakyat "secara terus" tanpa melalui media dan melihat kegusaran mereka. Perkara-perkara pokok yang membuatkan rakyat beralih arah. Tentu tidak sukar untuk mendapatkan maklumat-maklumat ini. Dengan melayari blog-blog yang tumbuh bagai cendawan, dengan mudah kepimpinan negara boleh melihat apa yang menjadi kegusaran rakyat. Jangan dihiraukan kata-kata pujian, namun fokus kepada komen dan teguran khususnya yang membina.

Banyak isu seperti harga barang, tol, kronisme, persepsi terhadap KJ, kelembapan membuat keputusan dan sebagainya adalah isu-isu pokok yang menggusarkan pengundi/rakyat. Tentulah isu-isu ini tidak sukar untuk di atasi.

C-bOk berharap kepimpinan baru negara melihat blogger dan mereka yang memberi komen/pandangan sebagai mereka yang sayangkan parti dan bukannya mereka yang anti parti. Jangan ulangi kesilapan lalu.

Nota kaki: Gambar diambil daripada Berita Harian.

No comments: