Monday, February 11, 2008

Tan Sri Koh Tsu Koon

Tan Sri Koh Tsu Koon memang berani!

Beliau adalah satu-satunya pemimpin dari Barisan Nasional setakat ini yang telah dengan jelas menyatakan hasrat untuk bertanding di kerusi Parlimen dan seterusnya berpindah ke Kuala Lumpur/Persekutuan. Kenyataan beliau itu mendahului Perdana Menteri dan juga berlawanan dengan kenyataan bekas Presiden Gerakan yang kini Penasihat parti berkenaan, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik yang mahukan beliau terus menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

Apabila beliau menyatakan "Persekutuan" dan perbincangan beliau dengan Perdana Menteri adakah secara tidak langsung beliau turut menyatakan hasrat untuk menjadi Menteri juga?

Dari segi kelayakan sememangnya beliau layak untuk menjawat jawatan Menteri memandangkan beliau adalah pemimpin salah sebuah parti gabungan di dalam pakatan Barisan Nasional. Beliau juga menunjukkan kaliber sebagai pemimpin parti dan negeri yang pelbagai kaum. Namun, keputusan akhir adalah terletak di tangan Perdana Menteri sebagai ketua pakatan berkenaan.

Cuma C-bOk rasa agak celaru dengan kenyataan Perdana Menteri yang menyatakan seolah-olah Tan Sri Koh Tsu Koon tidak pandai membuat keputusan apabila beliau membuat kenyataan berikut:

"Jangan risau, kalau dia tak boleh buat keputusan, biar saya buat keputusan"

No comments: