Thursday, March 13, 2008

Jangan Lantik Menteri Kalah

C-bOk rasa kenyataan naib Presiden UMNO semalam berkaitan dengan pembentukan kabinet baru yang dijangkakan dalam masa yang terdekat ini wajar diberi perhatian oleh YAB Perdana Menteri dengan serious. Menteri-Menteri yang kalah janganlah dilantik semula, hatta dilantik melalui jalan pintu belakang (senator). C-bOk juga berharap PM segera mengatasi masalah persepsi terhadap beberapa tokoh yang jika tidak diatasi segera dan dilantik pula ke dalam kabinet akan membawa masalah kepada parti dan Kerajaan.

PUTRAJAYA 12 Mac – Menteri-menteri yang kalah dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 tidak seharusnya dilantik semula menganggotai Kabinet, kata Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Beliau berkata, langkah itu perlu diambil bagi mengelakkan timbul tanggapan negatif daripada rakyat bahawa Kabinet kerajaan Barisan Nasional (BN) kelak dibarisi ‘Jemaah Menteri yang kalah’.

Muhyiddin menegaskan, menteri-menteri yang kalah hendaklah akur dengan suara rakyat yang menolak mereka secara demokrasi dalam pilihan raya umum baru-baru ini. ‘‘Tidak payahlah dilantik semula. Nanti akan timbul persepsi rakyat macam tidak ada orang lain. ‘‘Saya bukan bercakap sebab mentang-mentanglah saya menang, tetapi kerana parti perlu ada imej yang kuat. ‘‘Biarlah (Datuk Seri) Shahrizat (Abdul Jalil) tidak puas hati, hari ini saya baca laporan ada NGO India mahu Datuk Seri S. Samy Vellu dilantik Senator. “Ini bukan soal Kementerian Kerja Raya. Ini sebenarnya soal pilihan raya, hak rakyat tolak Samy Vellu,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, kesediaan menteri-menteri yang kalah menerima hakikat itu dapat mengurangkan tekanan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mahu membentuk Kabinet yang bertekad mendapatkan semula keyakinan rakyat selepas pencapaian buruk BN dalam pilihan raya 8 Mac lalu.

Sementara itu, bekas Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Mohamed Rahmat berkata, calon-calon kalah perlu menghormati keputusan rakyat yang menolak mereka. ‘‘Saya fikir tidak perlu bawa calon kalah ke dalam Kabinet. Jangan buat perkara yang boleh menyakitkan hati rakyat,’’ katanya. Veteran UMNO, Tan Sri Aishah Ghani pula berkata, calon-calon BN kalah yang mengeruhkan lagi keadaan dan sepatutnya perlu berundur.

‘‘Keadaan telah berubah banyak, kemenangan BN tidak sampai pun dua pertiga majoriti, kita perlu bermuhasabah diri,’’ tegasnya. Seorang lagi veteran UMNO, Tan Sri Sabaruddin Chik menasihatkan bekas anggota Kabinet yang kalah supaya berehat sebelum memikirkan semula untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

2 comments:

Anonymous said...

?

Anonymous said...

berharap dapat mendengar rintihan melayu kini..

www.melayusejati.blogspot.com/