Wednesday, September 28, 2005

Denggi di Tahap Kritikal


Kawasan Wabak Denggi Posted by Picasa

Wabak denggi di negara ini telah mencapai tahap kritikal dengan lebih 752 kes dilaporkan mingu lepas. Jumlah kematian sehingga kini juga telah melebihi angka kematian sepanjang tahun lalu. Sekiranya langkah-langkah pencegahan tidak diambil segera, angka yang dilaporkan pasti akan mencecah 1,000 kes. Apabila angka ini dicapai maka negara akan menghadapi satu epidemik yang serious.

Sekarang ini bukan masanya untuk meletakkan tanggungjawab mengatasi masalah ini kepada orang lain. Sekarang ini adalah masa untuk kita semua mengambil langkah-langkah perlu yang drastik bagi memastikan kes denggi ini tidak berlanjutan. Kita semua perlu memastikan persekitaran kita bersih dan bebas daripada nyamuk denggi. Pastikan semua takungan air tidak membiak larva-larva aedis yang menyebabkan demam denggi. Anjurkan program gotong royong di kawasan anda untuk sama-sama membersihkan persekitaran. Sekiranya boleh anjurkan setiap hujung minggu selama beberapa minggu ini. Di samping dapat membersihkan kawasan, dapat juga kita merapatkan perhubungan dan juga beriadah untuk menyihatkan badan.

Pihak berkuasa pula, inilah masanya untuk menguatkuasanya undang-undang. Kita ada undang-undang yang cukup seperti denda dan juga penjara bagi sesiapa yang tidak mengambil langkah-langkah sewajarnya untuk membenteras pembiakan nyamuk aedis.

No comments: