Saturday, September 24, 2005

Umur Pembantu Rumah

Baru-baru ini terpampang berita di akhbar The Star seorang pembantu rumah BERUMUR 19 TAHUN di selamatkan daripada di dera di Johor Bharu oleh Kedutaan Indonesia.

Persoalan yang timbul sekarang ni ialah bagaimana seorang kanak-kanak yang berumur 19 tahun dibenarkan masuk ke negara ini oleh Imigresen Malaysia?

Saya bertanya kerana saya pernah mengemukakan permohonan untuk mengambil pembantu rumah yang berumur 20 tahun namun ditolak oleh Imigresen. Peraturan hanya membenarkan mereka yang berumur 25 tahun ke atas untuk bekerja sebagai Pembantu Rumah. Saya seterusnya telah mengambil seorang pembantu rumah yang berumur 36 tahun. Alhamdulillah dia bekerja dengan bagus.

Tetapi saya masih musykil dengan kejadian ini. Apabila pembantu rumah ini masuk ke negara ini dia perlu melalui imigresen. Sekali tengok sahaja kita sudah tahu bahawa pembantu rumah ini masih di bawah umur. Kanak-kanak lagi!!

Bagaimana dia boleh masuk? Siapa yang meluluskannya? Siapa pegawai imigresen di kaunter yang menyemak dan membenarkan kanak-kanak ini masuk?

Kalau imigresen benar-benar hendak mengikut peraturan di dalam hal ini, perkara ini perlu diselidik. Kalau tidak, pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan peraturan sedia ada dan orang-orang yang diamanahkan untuk menguatkuasakan peraturan ini.

No comments: