Saturday, September 24, 2005

Salah Tuhan?

Selepas Kathrina, Taufan Rita pula yang akan melanda Amerika Syarikat dalam masa beberapa jam sahaja lagi. Walaupun, taufan itu masih dalam perjalanan ke Texas dan Lousiana, berjuta-juta penduduk di kedua-dua negeri ini telah pun di arahkan berpindah meninggalkan rumah dan harta benda mereka.

Persiapan oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat nampaknya lebih teratur kali ini berbanding dengan serangan Taufan Kathrina baru-baru ini. Namun, apa yang kalut ialah persiapan mental dan fizikal Presiden Amerika Syarikat sendiri dalam menghadapi kekalutan ini. Beliau banyak menyalahkan orang lain dalam pelbagai masalah yang timbul semasa serangan Kathrina. Semua orang tak betul kecuali beliau. Sedangkan yang pastinya beliau memang tak betul kerana asyik menyerang negara orang sahaja sehingga terlupa dan terlalai untuk melihat kebajikan penduduk di negara sendiri.

Kini, dengan Taufan Rita dijangka akan melanda Texas pada bila-bila masa sahaja Presiden Bush membuat kenyataan yang menyalahkan Tuhan kerana membenarkan taufan melanda negaranya. Soalnya Tuhan mana yang beliau maksudkan? Benarkah beliau tahu adanya Tuhan? Sudah gilakah beliau kerana dengan angkuhnya menyalahkan Tuhan apabila negaranya di musnahkan?

Adakah Tuhan juga yang bersalah apabila Tragedi 9/11 berlaku? Adakah Tuhan juga yang bersalah apabila Bush sendiri membuat keputusan untuk menyerang dan memusnahkan Afghanistan dan Iraq?

Kalau macam tu senanglah kita. Apabila tragedi melanda, salahkan Tuhan. Marahkan Tuhan. Macamlah kita ni lebih besar dari Tuhan.

Apa-apapun, tentu ada yang tersirat di sebalik serangan ribut taufan yang berturut-turut ke atas Amerika Syarikat dan di negeri di mana Presidennya berasal pula. Walaupun, bencana ini membawa banyak kedukaan kepada rakyat Amerika yang tidak bersalah, namun di sebalik segala kejadian ini kita perlu ingat bahawa Tuhan itu maha berkuasa.

No comments: