Wednesday, February 21, 2007

Gejala "RAGGING"

Kaedah ragging ala tentera Amerika di Guantanamo Bay ke atas Kadet Muhammad Hazim Ahmad Azman oleh senior-senior beliau di Kolej Latihan Tentera Udara di Jitra Kedah sungguh memeranjatkan.

Sesungguhnya ini bukanlah kejadian yang luar biasa. Sudah acapkali kita di dedahkan dengan kejadian-kejadian seperti ini. Gejala ragging ini mempunyai beberapa beberapa kriteria yang hampir serupa seperti berikut:

  • - Berlaku di kalangan pelajar;
  • - Pelajar yang terlibat adalah pelajar Melayu;
  • - Berlaku di asrama;
  • - Pelajar yang terlibat adalah pelajar yang bijak-bijak belaka;

Ada sesuatu yang amat tidak kena dengan kejadian-kejadian seperti ini. Keupayaan pelatih/pelajar ini untuk berfikir seperti penjenayah sehingga mampu bertindak untuk mendera seorang pelajar lain dengan mengenepikan adab-adab ketimuran dan disiplin sungguh di luar dugaan. C-bOk binggung memikirkan kejadian seperti ini. Salah siapakah bila kejadian sepert ini berlaku. Adakah salah warden yang tidak ambil peduli? Atau salah kepimpinan Kolej yang tidak peka? Atau ibu bapa yang gagal menerapkan nilai-nilai yang betul kepada anak-anak mereka? Ataupun kegagalan sistem pendidikan kita?

C-bOk yakin ini bukanlah kejadian yang terakhir atau satu-satunya tragedi seumpamanya; satu masa-satu ketika nanti kejadian yang sama akan dilapurkan semula oleh media. malahan mungkin lebih teruk lagi. Sesuatu perlu dilakukan dan ianya perlu bermula dari kita sendiri. Pastikan kita, anak-anak kita, saudara mara kita, rakan-rakan kita tidak berkompromi di dalam hal seperti ini.

Kepada pihak berkuasa, pastikan kesemua mereka yang terlibat di dalam kejadian ini di kenakan hukuman yang PALING MAKSIMUM. Kalau perlu dibuang dari Kolej itu, buang sahaja mereka. Tak guna kita simpan mereka yang berkelakuan seperti ini di dalam angkatan tentera kita.

Dalam masa yang sama, pantau juga di pusat-pusat latihan yang lain untuk memastikan kejadian serupa tidak berlaku.

No comments: