Thursday, January 08, 2009

Mari Boikot Produk Israel & Sekutunya

Kempen boikot produk Israel dan sekutunya telah bermula. PPIM dan lain-lain NGO telah pun melancarkan kempen ini. Anda juga mampu untuk berbuat sesuatu dengan menukar gaya hidup anda.

Bukannya tukar gaya hidup seperti semasa minyak naik dahulu, tetapi tukar ego anda dengan menukar brand produk yang anda gunakan.

Tukarlah brand ubat gigi yang anda guna dari Colgate kepada Halagel contohnya. Selalunya kita minum di Starbuck, kali ini kita tukar minum di kedai mamak sahaja lah. Kalau biasa membeli belah di Carrefour, apa salahnya kita membeli pula di Mydin. Barang yang dijual bukan sahaja sama, tetapi lebih murah. Malahan jadi amal jariah pula kerana mamakmurkan ekonomi sesama ummah.

Untuk senarai lengkap produk/jenama buatan Israel dan sekutunya, sila lawat di sini.

3 comments:

Anonymous said...

Nak boikot McD sian lak anak2 melayu yg kerja kat sana. nanti kena buang kerja lak dia org. mcm mana tu ?

Anonymous said...

selalunya sykt amerika byk hire atau ambil pekerja melayu contohnya
KFC/pizza hut/mc donald/dell/HP/ dsb.

sykt cina nak ambil org melayu.. hmm.. jauh panggang dari api...

jadik kita boikot brg proxy israel mcm singapura punya produk. Nanti salah boikot, org melayu gak rugi. Jgn lupa produk halal pun cina pegang wooo..
kita tak mahu nanti org melayu keje kat kilan carlsberg ke, atau kilang babi..

Unknown said...

Mungkin boleh dimaafkan jika kita membeli peralatan yang canggih yang kita tidak ada kemampuan dan kepakaran untuk membuatnya dari negara Amerika, tetapi adalah keterlaluan kalau hendak menyediakan minuman (Coca-cola) dan menggorengkan ayam (Mc Donald) yang boleh kita lakukan sendiri itu pun kita menggunakan perkhidmatan syarikat Amerika.