Thursday, October 08, 2009

PAS. Betul Ke Ni?

C-bOk tidak berada di Bagan Pinang, Port Dickson untuk sama-sama berkempen, namun mengikuti kempen di Bagan Pinang melalui media (media pro dan anti Kerajaan). Baca dua-dua - baru dapat gambaran sebenar.

Dalam banyak-banyak catatan, laporan Harakah Daily tentang 100 orang lelaki bermotosikal memakai baju BN yang dikatakan menyerang dan menceroboh markas induk Dewan Pemuda PAS. Penyerang tersebut dikatakan menetak sehingga berdarah petugas-petugas di markas induk tersebut. Laporan tersebut menyatakan petugas-petugas tersebut dikejar dengan parang sehingga ke rumah.

Pertamanya, sekiranya kejadian ini benar-benar berlaku, sewajarnyalah ianya di lapurkan kepada polis dan tindakan sewajarnya diambil. Namun difahamkan setakat ini laporan polis berkenaan masih belum dibuat. Apa motifnya?

Dalam masa yang sama, C-bOk melihat ada kesangsian dengan kejadian ini. Beberapa persoalan berkaitan dengan logik timbul apabila membaca laporan Harakah Daily serta meneliti gambar yang diterbitkan bersama-sama dengan laporan berkenaan.

Antaranya ialah:

(i) Bagaimanakah dalam keadaan kelam kabut di serang, laporan berkenaan boleh dimenyatakan dengan tepat "seramai 100" orang lelaki bermotosikal memakai baju BN melakukan serangan tersebut?;

(ii) Siapakah yang mengira jumlah lelaki bermotosikal tersebut dan dalam keadaan di mana mereka "dikejar dengan parang", apakah kaedah pengiraan yang digunakan? [Biasanya dalam keadaan kelam kabut serta nyawa menjadi taruhan, mana ada masa nak mengira lagi. Biasanya dalam keadaan begini, kita akan cabut mengorak langkah seribu. Jadi mana sempat nak mengira];

(iii) Kalau benar orang BN yang nak membuat serangan tersebut, kenapa dia orang pakai baju BN? Bodohlah kalau pakai baju BN dan memberi "clue" kepada orang yang diserang untuk mengecam orang-orang yang menyerang mereka. Biasanya penjahat akan cuba mengaburi kegiatan mereka dengan pakai topeng, tutup muka ataupun memberi gambaran bahawa kesalahan jenayah mereka dilakukan oleh orang lain supaya kesalahan itu tidak disabitkan dengan mereka. Contohnya, kalau budak-budak BN hendak membuat serangan tersebut, mungkin mereka pakai baju ninja ataupun T-Shirt PKR supaya identiti mereka yang sebenar tidak dikenali;

(iv) Tetakan kepada badan orang yang kena serang juga tidak menggambarkan "berlakunya tetakan". Cuba teliti gambar di atas..., tetakan dengan parang telah menyebabkan baju koyak, tetapi badan orang kena tetak masih ok. Tidak nampak kesan kecederaan, koyak atau terguris dengan tetakan tersebut. Adakah mungkin pemuda kena tetak ini mempunyai ilmu kebal sehingga tidak terkoyak kulitnya walaupun kena tetak dengan parang? Namun, walaupun tidak koyak/cedera ada pula pendarahan berlaku di kawasan itu..., bagaimana ya?;

(v) Kesan darah juga tidak logik. Ada kesan darah di kawasan baju yang terkoyak dan juga kesan darah di sebelah kanan badan pemuda yang kena tetak ini. Bagaimana kesan darah di sebelah kanan itu berlaku kerana tiada kesan tetakan di kawasan tersebut?

(vi) Pemuda yang ditonjolkan sebagai orang kena tetak ini juga tidak menggambarkan dirinya sebagai seorang ahli Dewan Pemuda PAS. Sukar nak relate kerana pemuda ini berambut panjang, siap diikat lagi. Biasanya orang-orang PAS ni nampak alim ataupun macam ustaz. Ni nampak macam mat rock je....,


Banyak sungguh persoalan yang timbul daripada laporan Harakah Daily ini. Banyak soalan daripada jawapan. Mangsa pun tidak dinamakan.

Anak siapa lah ini....?

3 comments:

Ipoh Marley said...

ni melayu bangang

Halim Tuah said...

PAS MENYEBARKAN AJARAN ISLAM YANG EKSTRIM
Surah at-Taubah ayat 107. PAS mengiklankan ceramah agama, tetapi bila mengadakan ceramah, ustaz-ustaz PAS berceramah dengan tajuk dan isu yang membawa kepada fanatic kepada parti PAS mereka, dengan memperlihatkan kesalahan golongan-golongan yang bukan dari PAS. Apa sahaja dari pihak parti PAS, semuanya ditafsirkan sebagai betul, walaupun isu-isu yang telah jelas dilarang oleh Islam.

Islam mewajibkan umatnya bersatu dalam pemerintahan dan melarang menggulingkan pemimpin yang majority anggota kabinetnya beragama Islam kerana dianggap oleh Syarak sebagai bukan golongan AHLIL SUNNAH tetapi golongan KHAWARIJ yang kerjanya tidak lain hanya berusaha mencari kesalahan pemimpin dan menentang secara terbuka walaupun perkara yang dibuat oleh pemimpin itu perkara baik, mereka tetap mempersendakannya. Muhammad bin al-Hussin al-Ajuri rahimahumullah berkata, “KHAWARIJ adalah golongan yang menentang kepimpinan orang Islam sebagaimana yang terjadi terhadap kepimpinan Saidina Ali radiayallahu ‘anhu”. Nabi SAW bersabda, “Sesiapa yang datang kepada kamu sedangkan kamu bersatu di bawah seorang pemimpin, dan orang yang datang tersebut ingin merosakkan ketaatan kamu dan memecahbelahkan kamu, maka perangilah dia”. (Riwayat Muslim)

http://www.youtube.com/watch?v=PRzYG9vJXAQ

http://www.youtube.com/watch?v=D8Dw3Pv1Lbc

http://www.youtube.com/watch?v=LtRlJNbS_Ec

gotahlantun said...

ntah mat lalok mana dibagi upah buat provok...
mengabihkan boreh yooo..!