Monday, April 14, 2008

NST Guna Pembangkang Untuk Belasah Tun Dr. Mahathir?

Update 15 April 2008:

Utusan Malaysia bertarikh 15 April 2008 menyiarkan laporan Bernama yang memetik kenyataan Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Al Habshee yang membidas sebuah akhbar tempatan berbahasa Inggeris kerana menyiarkan laporan anggota parti pembangkang memperlekehkan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad.

C-bOk yakin, Datuk Syed Ali Al-Habshee merujuk kepada akhbar New Straits Times.

Cuba baca akhbar New Straits Times hari ini (Isnin, 14 April 2008). Cuba tengok mukasurat depan dan juga mukasurat 6.

Jarang sekali tokoh-tokoh pembangkang mendapat liputan di mukasurat depan dan liputan yang agak komprehensif. Kalau ada pun selalunya di mukasurat dalam dan dengan lapuran yang berbentuk "summary". Walaubagaimanapun, NST memberi liputan yang agak menyeluruh kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh dan anaknya Gobind Sing Deo.

Intipati kepada laporan itu ialah ulasan serta tuduhan mereka yang mengatakan Tun Dr. Mahathir adalah seorang "joker" (pelawak). Kenyataan yang sama tidak diterbitkan di dalam mana-mana akhbar yang lain kecuali NST. C-bOk kurang senang dengan penerbitan artikel ini memandangkan Tun Dr. Mahathir adalah negarawan ulung yang pernah mempimpin negara selama 22 tahun. Membelasah Tun Dr. Mahathir dengan "menggunakan" tokoh parti pembangkang sungguh tidak "gentleman".

Apakah motif NST dengan menyiarkan kenyataan ini?

1 comment:

Anonymous said...

TUn pernah memintah tokoh2 pengarang NST dikembalikan..hurm..saksikanlah apa dah jadi pada media sekarang..haih..Something's wrong with NST.