Tuesday, May 25, 2010

Rombakan Kabinet: Pesanan dan Harapan

Sana sini heboh dengan kemungkinan berlakunya rombakan Kabinet dalam masa yang terdekat ini. Sekiranya tidak berlaku pun, Perdana Menteri masih perlu mengisi beberapa kekosongan jawatan Timbalan Menteri yang dikosongkan baru-baru ini berikutan dengan perletakan jawatan Ketua Wanita MCA dan juga kematian Timbalan Menteri Pengangkutan dari Sibu, Sarawak.

Rata-rata ramai yang teruja dengan kemungkinan rombakan ini. Pelbagai ramalan timbul. Ramai juga nama-nama yang disebut-sebut bakal menjadi Menteri, Timbalan Menteri, naik pangkat, turun pangkat dan sebagainya. Umpama Akademi Fantasi, penyokong-penyokong mana-mana tokoh pasti mahukan tokoh mereka menjadi pilihan untuk diberikan jawatan Menteri atau Timbalan Menteri yang menjadi idaman sesiapa sahaja yang menjadi ahli politik tegar.

Apabila seseorang tokoh itu diberikan jawatan, maka mudahlah penyokong-penyokongnya untuk menumpah tuah. Ini perkara biasa di dalam politik. Politik adalah berpaksikan kuasa dan kuasa menentukan hala tuju ekonomi individu atau masyarakat.

Namun, C-bOk harap YAB Perdana Menteri akan membuat keputusan yang tepat di dalam membuat rombakan (sekiranya berlaku). Kepentingan negara perlu diberi keutamaan berbanding dengan kepentingan politik individu. Mereka yang sudah nampak tidak larat lagi sewajarnya di rehatkan. Individu muda yang berkaliber dan bertenaga perlu diketangahkan untuk memacu negara dengan lebih agresif.

Dalam masa yang sama, mana-mana individu yang "nampak" tidak jujur, nampak ada unsur-unsur rasuah, salah guna kuasa samada sudah memegang jawatan atau belum memegang jawatan kabinet, eloklah tidak dipertimbangkan langsung. Kita tidak ada masa untuk mempertahankan mereka yang sudah "bengkrap" (muflis) identiti/imejnya. Mereka yang muflis identiti ini sewajarnya dibiarkan begitu sahaja tanpa melibatkan negara dan rakyat dengan masalah mereka.

Yang berbini dua atau tiga atau empat dengan cara yang tidak molek (tidak senonoh) juga seeloknya tidak dipertimbangkan untuk apa-apa jawatan kabinet atau luar kabinet. Mereka yang terlibat dengan aktiviti sebegini biasanya berpaksikan nafsu dan tidak menggunakan akal. Wajah cantik, pinggang ramping bertubuh monggel selalu mencairkan mereka. Malah, untuk PRU ke 13 nanti, individu seperti ini tidak perlu dipertimbangkan untuk menjadi calun pun. Kita mahu melihat tokoh yang berwibawa bukannya tokoh yang ada masalah moral.

Ringkasnya, kita mahukan yang terbaik. Pesanan para blogger seperti kami bukan untuk mengajar atau memerintah. Kami hanyalah rakyat Malaysia yang mendokong "1 Malaysia, Rakyat Di Dahulukan; Pencapaian di Utamakan".

No comments: