Tuesday, January 26, 2010

Kampus UiTM Untuk YBK di Melaka

Rasmi sudah!

Kementerian Pengajian Tinggi mengumumkan bahawa kampus UiTM yang akan dibina oleh Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) Selangor di pindahkan ke Jasin Melaka. Cadangan asal untuk membina kampus berkenaan di Serendah, Rawang terpaksa di batalkan ekoran keengganan Kerajaan Negeri Selangor meluluskan projek berkenaan.

Bagi C-bOk, Kerajaan Negeri Selangor Pakatan Rakyat berjaya mencapai kejayaan politik dengan membantutkan satu projek Persekutuan di Selangor.

Namun kejayaan politik ini tidak setimpal dengan "kerugian" yang dialami oleh negeri Selangor dan rakyatnya dari segi keuntungan yang boleh diterima sekiranya projek itu diadakan di Selangor dari segi kesan jangka panjang. Rakyat dan negeri Selangor bukan sahaja akan mendapat pelaburan Kerajaan pusat, dalam masa yang sama kewujudan kampus UiTM berkenaan akan menyemarakkan pembangunan modal insan dan capacity building bagi negeri Selangor.

C-bOk tertanya-tanya. Kenapa seorang Menteri Besar yang berbangsa Melayu dan dulunya pernah menjadi peneraju kepada usaha untuk memartabatkan bangsa melalui pemilikan saham dalam pasaran modal, kini menjadi "penghalang" kepada usaha untuk memartabatkan bangsanya sendiri. Tan Sri Khalid juga pernah bertelagah dengan kemimpinan UiTM dan tokoh-tokoh bangsa di awal perlantikannya sebagai Menteri Besar apabila saranannya untuk membuka UiTM kepada bukan Bumiputra di sanggah.

Adakah ada unsur dendam dan kebencian kepada UiTM sebagai satu institusi yang tidak mengikut cakap beliau, maka usaha YBK untuk membina satu lagi kampus UiTM di Selangor itu digagalkan?

Wallahualam.....

No comments: