Tuesday, January 05, 2010

Pertahankan Ke Esaan Kalimah Allah; Bukannya Ego Politik Anda!

Seperti juga rakan-rakan yang lain, C-bOk membaca pelbagai catatan berkaitan dengan kemelut penggunaan kalimah "Allah" oleh majalah mingguan Herald - The Chatolic Weekly yang difailkan oleh Titular Roman Catholic Archbishop Kuala Lumpur, Tan Sri Pakiam.

Beberapa hari lepas, sekiranya kita menjenguk Debat Rakyat dan juga Penggabung Suara, pasti boleh dikatakan sebahagian besar blogger memberikan tumpuan kepada isu berkenaan. Boleh dikatakan 99% blogger ini berbangsa Melayu

Walaupun terdapat banyak pandangan serta hujah-hujah bernas yang boleh membantu untuk menyelesaikan kemelut ini, namun satu aliran blogger politik yang mengambil kesempatan untuk berpolitik di atas isu agama sepatutnya tidak berlaku. Yang pro Pembangkang mencari kesilapan mana-mana tokoh-tokoh Kerajaan untuk dikaitkan dengan isu ini. Begitu juga sebaliknya, yang pro Kerajaan juga membuat catatan yang sama. Aku betul dan kamu salah menjadi asas di dalam menulis catatan blog masing-masing.

Masing-masing gagah dan gempita mempertahankan ego masing-masing sedangkan apa yang patut dipertahankan di sini bukannya keegoan manusia, sebaliknya ke Esaan kalimah "Allah " itu dan juga kesucian agama Islam.

Ini lah satu-satunya kesempatan untuk kita orang-orang Islam dan juga Melayu untuk bersatu. Ini jugalah kesempatan untuk kita menunjukkan semangat juang serta kekuatan Islam dalam menyatukan ummatnya. Kita hanya perlu melihat kembali kepada Al-Quran dan juga kekuatan Islam di negara ini sejak lebih 50 tahun yang lalu. Betapa kita hidup aman selama ini tetapi soal pokok (akidah) kita kini di serang secara halus......

Dan "pejuang-pejuang" [ :-( ] kita mengambil kesempatan ini untuk menyerang antara satu sama lain kerana "aku betul dan kau salah....."

Eloklah rujuk kepada kenyataan Timbalan Musyidul Am PAS, Datuk Dr. Harun Din yang bagi C-bOk menjawab secara ringkas tetapi padat tentang hukum menyokong penggunaan kalimah Allah oleh orang-orang bukan Islam.

No comments: