Tuesday, January 12, 2010

Sultan Selangor Bertitah

“Lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khas bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimat tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.”

[Titah Seri Paduka Baginda Sultan Selangor]

Titah Baginda itu adalah selaras dengan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan dalam mesyuaratnya yang ke-82 pada 5 Mei, 2008.

Adalah diharapkan, Titah Baginda ini akan juga akan menjadi panduan kepada Sultan-Sultan Melayu yang lain serta kepimpinan negara serta negeri di dalam menangani isu penggunaan Kalimah Allah. Keseragaman di dalam membuat keputusan terhadap isu ini adalah penting untuk menjaga keharmonian di dalam negara.

C-bOk juga berpendapat, tidak perlulah sesiapa juga pun, khususnya orang politik dan blogger yang berorientasikan politik terus memainkan isu ini dari sudut politik murahan. Ini isu Kalimah Allah yang Esa. Bukannya isu UMNO lebih baik daripada PAS atau PAS lebih baik daripada UMNO. Diri kita sendiri belum tahu ke mana hujung pangkalnya, maka eloklah kita bermuhasabah diri dengan isu ini.

Iklan: Ads4Bucks


1 comment:

Stebet said...

Hai,nice blogging,kalau xtahu malu, silalah ke blog ni di http://tolongsenyap.blogspot.com