Thursday, March 05, 2009

Pandangan Bertentangan Tidak Bererti Menentang

NST menemubual Mukhriz Mahathir hari Ahad lalu. Temubual tersebut menyentuh tentang pentingnya kita bersuara dan memberi pendapat walaupun kadang kala pendapat kita bertentangan dengan orang lain. Hanya ini caranya kita dapat meletakkan parti di landasan yang betul.

Realitinya hanya beberapa kerat sahaja di dalam UMNO yang berani berkata benar walaupun pahit untuk di telan. Selain Mukhriz, Tan Sri Muhyiddin dan Datuk Seri Rais Yatim adalah di antara tokoh UMNO yang mampu menyuarakan kebenaran.

Catatan Another Brick In the Wall menyentuh tentang perjuangan Mukhriz di dalam UMNO dengan prinsip beliau untuk memainkan peranan "check and balance", satu prinsip yang meletakkan Mukhriz terasing daripada kelompok elit yang berpaut dengan kepimpinan utama negara.

Soalnya adakah mengasing [oleh sekelompok yang berpengaruh] Mukhriz itu baik untuk negara?

Begitu juga sikap kelompok-kelompok elit ini yang menggunakan kebergantungan serta hubungan intim mereka untuk mengaut kekayaaan tetapi dalam masa yang sama mengenepikan segala pandangan yang baik untuk negara [tetapi tidak baik untuk mereka]. Langkah mereka menjadikan Mukhriz seolah-olah menentang kepimpinan apabila mengemukakan pandangan yang berlainan daripada naluri golongan-golongan ini.

3 comments:

Anonymous said...

Tuan,

Sukj memang seorang penulis Blog yg tidak berakal..mengaibkan bekas Pemimpin Malaysia..adakah cara utk pautkan blognya ke laman Chedet dan Mukhriz supaya SUKJ ni kena saman..tak pon sumbat jer dlm penjara..lagi bagus ISA jer mangkuk hayun ni..saya betul2 tak dpt menahan sabar skrg ni..jika SUKJ ada didepan mata saya memang saya tebas kepala dia..

-warganegara MALAYSIA-

kawaii_desu said...

Hmmm...

Setiap org ada kebebasan untuk bersuara... kalau bersuara secara bijak maka baguslah,,, tapi kalau untuk mengaibkan... susahla... payah nak sekat kebesan electronic ni

kini Sdr. Mukhriz bersuara dan dikecam. kerana menyuarakan kebenaran...

Bila lah UMNO (i mean pemimpin2 UMNO sekarang) nak berubah???

Anonymous said...

Jangan marah SUKJ.
Dia bekas kapten yang kena pecat.
Sebab itu,
Aku rasa akalnya terencat.

Tapi bahlol tu, yang menjahanamkan KJ.. cara dia julang KJ dan kutuk MM dan Khir..yang keterlaluan..

Biasanya orang akan meluat dan menyampah.. cara SUKJ memblok..
termasuk aku laaa...

ADAM AMIN
Kg Jerlun, Kedah.