Thursday, December 30, 2004

Harga akhbar NAIK!

Saudara Jeff Ooi dari Screenshot dan memaklumkan perkara ini dalam blognya pada 29 Disember 2004. Hari ini, perkara ini telah disahkan oleh pengumuman yang dibuat oleh dua kumpulan akhbar utama di negara ini seperti berikut:

Berita Harian Sdn. Bhd.
Utusan Melayu (M) Berhad

Pihak yang mengumumkan kenaikan mempunyai asas dan justifikasi mereka yang sukar untuk dipertikaikan. Seperti biasa, kenaikkan ini tidak dapat dielakkan memandangkan "kos operasi telah meningkat". Contohnya harga kertas newsprint telah meningkat.

Kenapa harga kertas meningkat?
Kerana pihak Kerajaan telah menaikkan cukai import kertas ini.

Selain daripada itu, kos pengangkutan juga telah meningkat.

Kenapa kos pengangkutan meningkat?
Kerana harga minyak dan caj tol telah naik.

Kenapa harga minyak dan tol naik?
Kerana Kerajaan telah bersetuju untuk meluluskan kenaikan itu lanjutan daripada ketidak mampuan Kerajaan untuk terus menanggung subsidi yang tinggi ke atas minyak dan juga bayaran tol.

Sekiranya disenaraikan memang ada banyak kenapa (persoalan) berhubung dengan kenaikan ini dan juga ada banyak jawapan serta justifikasi yang boleh diberikan. Namun, sejauhmanakah kita berupaya untuk menampung kenaikan ini dan juga sejauhmanakan kita berusaha untuk mengelakkan keNAIKkan ini daripada berlaku. Dulu minyak NAIK. Semalam tol NAIK. Esok harga akhbar pula NAIK. Lusa????

No comments: