Monday, December 27, 2004

Kempen Membantah Kenaikan Caj Tol

Kerajaan melalui Datuk Seri Sammy Vellu (Menteri Kerja Raya) dan Datuk Mustafa Muhammad (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) telah membuat kenyataan bahawa cadangan untuk menaikkan caj tol sebanyak 10% di Lebuhraya PLUS mulai 1 Januari 2005 adalah muktamad walaupun kenyataan itu bercanggah dengan keputusan awal Kabinet untuk merujuk perkara itu kepada YAB Perdana Menteri yang ketika ini masih berada di luar negeri.

Kerajaan berpegang kepada perjanjian yang dibuat dengan pemegang konsesi. Rakyat tidak tahu isi butir perjanjian ini oleh kerana ianya dilindungi oleh Akta Rahsia Rasmi (OSA). Namun tidak bermakna kita harus menerima keputusan ini bulat-bulat tanpa menyuarakan pandangan kita.

Sehubungan dengan ini, FOMCA telah melancarkan kempen membantah cadangan kenaikan tol ini. Kempen ini adalah untuk mengutip seberapa banyak tanda tangan membantah kenaikan ini untuk dimajukan kepada Kerajaan dan juga pihak PLUS. Sesiapa yang berminat untuk menandatangani petition bantahan ini boleh berbuat demikian di sini.

No comments: