Wednesday, November 05, 2008

Insentif Perangsang Ekonomi Negara

Ketika meneliti pakej-pakej rangsangan yang diumumkna di Parlimen semalam oleh Y.A.B. Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, C-bOk teringat dengan kenyataan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim beberapa hari yang lalu.

"Disebabkan masalah ekonomi semakin teruk, kita mesti bekerjasama dengan Kerajaan untuk memastikan negara selamat."

Namun langkah yang diambil beliau dan semua Ahli Parlimen pembangkang yang lain keluar daripada dewan ketika TPM membuat ucapan penggulungan, tidak menggambarkan sikap beliau untuk bekerjasama dengan Kerajaan "untuk memastikan negara selamat". Hanya kerana TPM tidak memberi ruang kepada mana-mana Ahli Parlimen pembangkang mencelah, semuanya merajuk dan berpakat untuk keluar dewan.

Kalau sudah orang politik, semuanya akan dipolitikkan. Sudah menjadi kiblat politik untuk mencari ruang bagi mendapat perhatian dari segala tindakan mereka. Malangnya politik seperti ini bukanlah satu tindakan yang sesuai dengan suasana ekonomi semasa yang memerlukan penggembelingan semua untuk memastikan negara kita (diulang: Negara Kita) tidak tersungkur ketika ekonomi dunia semakin menguncup.

Antara pakej-pakej rangsangan yang telah diumumkan semalam di samping Bajet 2009 yang telah diumumkan sebelum ini dijangka akan menyokong pertumbuhan yang berterusan kepada ekonomi negara. Di dalam memastikan ekonomi terus berkembang, langkah terbaik ialah menggalakkan perbelanjaan. Ini boleh dilaksanakan melalui peruntukan yang ditambah di dalam pembinaan insfratruktur. Strategi ini terbukti berkesan ketika kemelesetan ekonomi tahu 1997 - 1998 di mana Malaysia ketika itu meningkatkan perbelanjaan di dalam projek-projek insfrasruktur yang telah merancakkan aktiviti ekonomi melalui pembinaan pelbagai keperluan seperti lapangan terbang, bangunan pejabat, jambatan, sekolah, lebuhraya dan sebagainya.

Sehubungan dengan ini, peruntukan sebanyak RM7 billion untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang memberi impak besar kepada ekonomi seperti pembinaan 25,000 buah rumah kos rendah, pembinaan sekolah, lebuhraya, penambahbaikan sistem pengangkutan awam, menaikkan kadar kelayakan pinjaman kereta kakitangan Kerajaan, memanjangkan tempoh bayaran balik pinjaman perumahan kerajaan dan lain-lain lagi adalah langkah bijak di dalam memastikan kecairan di dalam ekonomi negara. Kesemua projek-projek yang diumumkan ini dijangka akan membolehkan kontraktor dan usahawan tempatan melaksanakan pelbagai projek yang memberi peluang pekerjaan serta mewujudkan kecairan (liquidity) di dalam ekonomi.

Kecairan ekonomi akan membolehkan matawang bertukar tangan dan melalui proses ini semua pihak seperti pekerja, kontraktor, penjual runcit, pemberi perkhidmatan dan orang awam boleh menjana pendapatan. Apabila pendapatan di jana, maka Kerajaan boleh mengutip hasil melalui cukai-cukai yang telah ditetapkan oleh pelbagai akta dan peraturan sedia ada. Hasil ini kemudian dibelanjakan semula untuk memantapkan pembangunan negara dan meneruskan pusingan hayat ekonomi. Kitaran ekonomi ini akan memberi kesan positif kepada ekonomi negara. Dan semestinya ianya baik untuk rakyat.

Oleh itu, C-bOk berpendapat sekarang ini bukanlah masa untuk beretorik atau berpolitik. Segala kudrat dan tenaga kita perlulah digembeling untuk memastikan negara kita tidak menerima kesan yang ketara kepada penguncupan ekonomi dunia. Kita perlu bekerjsama dengan memberikan pandangan-pandangan bernas serta cadangan-cadangan yang boleh dipertimbangkan untuk memastikan Malaysia sekali lagi boleh berhadapan dengan krisis ekonomi dunia dengan cara kita sendiri.

1 comment:

Kembara Politik said...

Pakej rangsangan tersebut bagus. Najib pun dah bagi jaminan untuk bagi masa kpd semua utk soal jawab dan pendapat. Tapi si bengap Anwar tak reti nak hargai mandat yg diberi rakyat...kalau asyik keluar aje mana perginya efektif sbg ketua pembangkang? buat habis duit rakyat je...