Saturday, August 30, 2008

Belanjawan 2009 - Ulasan Ringkas

C-bOk berpendapat Belanjawan 2009 (Sebol - gua guna belanjawan sekarang ni) sememangnya memberikan kelebihan kepada rakyat. Kalau tidak kerana kita baru sahaja mengadakan Pilihanraya (PRU 12) pada 8 Mac 2008 yang lalu, pasti kita merasakan satu pilihanraya akan diadakan tidak berapa lama lagi.

Ringkasnya, belanjawan 2009 ini memberikan banyak keistimewaan dan juga kelebihan kepada rakyat untuk meningkatkan aliran tunai masing-masing. Boleh dikatakan semuanya turun kecuali cukai rokok sahaja yang naik. Antaranya kadar cukai individu maksimum diturunkan kepada 27% berbanding 28% sebelum ini. Kadar cukai kereta berenjin diesel juga diturunkan dan diseragamkan dengan kereta berenjin petrol (C-bOk guna kereta berenjin diesel). Duti import barangan pengguna diturunkan. Bayaran balik pinjaman rumah dipanjangkan ke 30 tahun berbanding 25 tahun sebelum ini.

Selain daripada itu, pengguna elektrik yang bilnya kurang RM20 sebulan tidak perlu membayar lagi (elektrik percuma...., macam Selangor beri air percuma 20 liter..., tiru ke ni...?) Dan lain-lain lagi.

Namun dalam masa yang sama, C-bOk juga melihat ada merit di atas komen yang dibangkitkan oleh beberapa orang penganalisa termasuk ahli parlimen pembangkang yang tidak melihat satu cadangan kongkrit Kerajaan di dalam Belanjawan 2009 untuk menggalakkan pelaburan asing (FDI) ke dalam negara. Tanpa satu rancangan yang lengkap dan terancang, kita mungkin akan menghadapi masalah untuk membawa masuk FDI, lebih-lebih lagi negara jiran kita semakin agresif memberikan pelbagai insentif kepada pelabur-pelabur luar.

Walaubagaimanapun, C-bOk berharap rakyat mengambil kesempatan daripada strategi-strategi yang dicadangkan di dalam belanjawan 2009 ini untuk meningkatkan simpanan dan bukannya membelanjakan kesemua lebihan tunai yang ada hasil daripada penjimatan yang dicadangkan.

1 comment:

kawaii_desu said...

C-Bok san...

dalam nak memberi kepada rakyat, nak kata tiru pun tirulah...

kalau harga naik kerajaan salah, bila bagi manfaat kepada rakyat dikata nak rasuah, nak beli undi etc...

susah, susah jadi pemimpin ni