Friday, October 17, 2008

Peringatan Raja-Raja Melayu

PERINGATAN Raja-Raja Melayu berkaitan dengan beberapa perkara yang berhubung dengan Perlembagaan Persekutuan sepertimana yang diterbitkan di dalam akhbar-akhbar utama hari ini sewajarnya diambil perhatian oleh semua pihak.

Namun C-bOk berpendapat perhatian yang lebih wajarlah diberikan oleh orang-orang politik [atau mana-mana kumpulan yang menjalankan aktiviti berkaitan dengan politik] di mana di dalam usaha mereka untuk mendapatkan kuasa atau mengekalkan kuasa - sentiasa berpijak di bumi yang nyata dan meletakkan Perlembagaan Persekutuan sebagai panduan di dalam tindak tanduk mereka.

Sebarang usaha yang memperjuangkan kuasa berdasarkan emosi dan fahaman perkauman yang sempit sewajarnya di ketepikan untuk menjamin cucu cicit kita bleh terus hidup aman dan damai di negara ini. Setiap pemimpin politik - tidak kira Melayu, China, India dan lain-lain suku kaum hendaklah sedar bahawa mereka berkuasa kerana diberikan mandat oleh rakyat. Rakyat berhak meletakkan mereka di takhta kekuasaan dan dalama masa yang sama rakyat berhak menurunkan mereka semula. Jadi janganlah jadi "kaduk naik jungjung" apabila diberikan "kuasa" yang hanya bersifat sementara itu.

2 comments:

Anonymous said...

bayangkan melayu sendiri hilang hak di atas negara mereka nanti

http://pemimpinmuda.malayaonline.com/?p=12

kawaii_desu said...

racist politics is inevitable but play smart...