Wednesday, July 30, 2008

Layan Diri di Stesen Minyak

Konsep layan diri di semua stesen minyak telah diperkenalkan di Lembah kelang sejak tahun 1997 dahulu. Langkah ini diperkenalkan untuk mengatasi masalah kehadiran tenaga kerja dari luar yang semakin meningkat dan menimbulkan pelbagai masalah sosial.

Namun di sebalik penguatkuasaan peraturan ini, kita melihat masih ramai pekerja-pekerja asing yang mendominasi ruang kerja dan kounter bayaran di stesen-stesen minyak di seluruh negara khususnya di Lembah Kelang. Apabila stesen-stesen baru di buka, pasti warga Bangladesh dan Myanmar akan menjadi cashier dan pump attendant. Masalahnya mereka ini cuma tahu beberapa patah perkataan sahaja seperti "penuh", "diesel", "petrol" dan "cuci cermin". C-bOk pernah bercakap macam ayam dan itek apabila pekerja baru dari Bangladesh yang tak tahu maksud "penuh".

Di sebalik peraturan sedia ada berkenaan dengan larangan menggunakan tenaga kerja luar untuk perkhidmatan di stesen-stesen minyak, kita melihat sebaliknya. Mengapa perkara ini berlaku adalah jelas: Tidak ada penguatkuasaan ke atas peraturan yang telah ditetapkan!

Kini, Persatuan Pengedar Minyak Malaysia (PDAM) akan melaksanakan sendiri larangan penggunaan tenaga kerja asing di stesen-stesen minyak mereka berkuatkuasa hari Jumaat ini 1 Ogos 2008 kerana menyedari pergantungan berterusan terhadap tenaga kerja asing meningkatkan kos operasi mereka. Bulan Ogos adalah bulan kemerdekaan. Adakah kita akan melihat stesen minyak kita bebas daripada kebergantungan yang ketara terhadap tenaga kerja asing? Dan adakah kita akan melihat penguatkuasaan yang lebih tegas terhadap peraturan ini oleh pihak berkuasa?

1 comment:

Hasbullah Pit said...

Syarikat minyak dah mula pujuk dealer buat surat kepada KPDN , "mengapa perlu lebih pekerja"