Saturday, August 02, 2008

Kadar Baru Minyak: Mainan Politik?

Edisi Yang Di Kemaskini:

C-bOk pusing-pusing tengok blog rakan-rakan tentang pengumuman Perdana Menteri untuk mengurangkan harga minyak semalam. Namun tak ada yang berminat untuk membuat ulasan. Mungkin sebab hujung minggu, mungkin juga ramai yang terkejut dengan pengumuman tersebut sampai tak tahu nak buat ulasan? Mungkin juga ramai yang tidak percaya (Bukan salah mereka)

Perdana Menteri mengumumkan bahawa kadar minyak akan dikira mengikut harga purata minyak dalam bulan berkenaan dan akan diumumkan pada setiap 1hb. setiap bulan. Walaubagaimanapun, kadar yang diumumkan tidak akan melebihi RM2.70 dan subsidi 30 sen seliter akan dikekalkan sehingga hujung tahun ini. Perkiraan ini tidak akan melibatkan diesel (Damn! C-bOk adalah pengguna Diesel. Adakah diesel bukan minyak Pak Lah?)

C-bOk melihat perkembangan terbaru ini seperti berikut:

Pertamanya: Ini adalah pengumuman untuk meraih populariti. Dalam keadaan rakyat tengah marah dengan kenaikan harga minyak yang menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan turut naik sama, langkah untuk mengurangkan kemarahan rakyat perlu dilaksanakan dengan segera. Walaupun, kita tidak tahu (dan Kerajaan tidak boleh menjamin) samada harga minyak dunia akan turun dalam bulan Ogos ini, Kerajaan telah membuat pengumuman untuk menurunkan harga minyak.

Pengumuman sepatutnya ialah "mengkaji" bukan "menurunkan". Ingat tak semasa pengumuman kenaikan harga minyak dalan bulan Jun dahulu apabila Menteri mengatakan ianya akan dinaikkan pada bulan Ogos, Perdana menteri menaikkan harga minyak 3 hari kemudian? Menjadikan PM semakin sinonim dengan imej flip-flopnya. Elok juga kalau dalam sehari dua ni PM tiba-tiba flip-flop lagi - turunkan harga minyak. Tak payah tunggu 1 September;

Keduanya: Strategi awal untuk berdepan dengan pilihanraya kecil di Permatang Pauh. Anwar Ibrahim akan menggunakan strategi ekonominya untuk mengurangkan harga minyak. Kerajaan terpaksa mengurangkan harga minyak supaya "tidak kalah" semasa kempen nanti;

Ketiganya: Pengumuman ini menunjukkan kenaikan sebelum ini adalah tindakan tergesa-gesa. Sekiranya kita mengikut pengumuman yang dibuat oleh Datuk Shahrir Samat di mana harga minyak hanya akan dinaikan (dikaji) pada bulan Ogos 2008, kemungkinannya kita tidak perlu menaikkan harga minyak langsung. Ini kerana sudah ada tanda-tanda harga minyak akan menurun dan dijangka lebih murah selepas sukan olimpik di Beijing kelak. Langkah tidak menaikkan harga minyak pasti akan mengurangkan segala masalah yang sedang kita hadapi sekarang ini seperti tunjuk perasaan sana sini, kenaikan harga barangan, kenaikan harga perkhidmatan, sumpah seranah dan sebagainya. Kita juga tidak perlu melihat debat air liur di TV baru-baru ini;

Keempatnya: Jelaslah harga minyak boleh dikawal. Ada langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengawal mekanisma kenaikan harga minyak. Namun kita tidak melihat cadangan kenaikan tersebut dari segala sudut yang mungkin. Soalnya samada kita hendak mengambil jalan mudah atau jalan sukar.

Walaubagaimanapun, cadangan untuk mengumumkan harga minyak mengikut harga pasaran setiap sebulan sekali bukanlah satu cadangan yang baik. Pengusaha stesen minyak yang membayar harga tinggi untuk mendapatkan stok baru pada 30hb., tiba-tiba perlu menjual minyak pada harga yang rendah keesokkan harinya. Ini akan menyebabkan kerugian kepada mereka. Mereka juga berniaga. Perkara ini sudah pun di bangkitkan oleh Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM). Sudahkan faktor ini diambil kira?

Bagaimana pula dengan cadangan untuk menaikkan tambang bas yang dikira mengikut kenaikan harga minyak baru-baru ini. Sekiranya kenaikan diluluskan, tiba-tiba harga minyak turun. Bagaimana? Begitu juga dengan harga barangan dan perkhidmatan lain. yang sudah naik - bagaimana hendak kita turunkan?

Ringkasnya, walaupun rakyat mungkin mengharapkan harga minyak diturunkan setiap bulan, namun mekanisma perlaksanaannya akan menghuru harakan sistem ekonomi kita. Ketidak tentuan harga minyak di pasaran akan memberi kesan yang lebih teruk kepada harga barangan dan perkhidmatan.

Cadangan baru ini mungkin dibincangkan oleh kabinet. Namun C-bOk berpendapat kabinet kini dipenuhi oleh ahli politik sahaja dan bukannya pakar di dalam bidang ekonomi. Kalau ada pun hanya beberapa orang yang masih baru di dalam kabinet seperti Tan Sri Nor (MK 2) dan Tan Sri Amir Sham (EPU). Manakala yang lain adalah mereka yang naik melalui hiraki politik. Mereka mungkin bijak berpolitik, namun belum tentu mahir di dalam ekonomi.

Dalam keadaan ekonomi dunia tidak menentu sekarang yang memberi impak kepada ekonomi negara, C-bOk berpendapat kita tidak memerlukan ahli politik. Sebaliknya kita memerlukan pakar ekonomi. Sekiranya ahli politik masih bertegas untuk mengekalkan kuasa mereka, maka satu badan seperti MTEN perlu diwujudkan semula supaya boleh memberi nasihat kepada kabinet tentang hal ehwal ekonomi supaya keputusan-keputusan penting seperti naik turun harga minyak boleh dianalisa oleh mereka sebelum sebarang pengumuman dibuat.

Ringkasnya naik turun harga minyak bukanlah sesuatu yang boleh dibuat keputusan secara sesuka hati dan bukanlah sesuatu yang bersifat jangka pendek. Negara kita akan musnah sekiranya ekonomi dijadikan mainan untuk meraih sokongan politik tanpa mengambil kira kesan jangka panjang kepada ekonomi negara. Satu-satu harga yang diumumkan memberi kesan kepada kehidupan kita dan pastinya bukanlah bersifat jangka pendek. Menetapkan harga dan menukarkan harga setiap bulan pada C-bOk bukanlah satu keputusan yang bijak.

3 comments:

Unknown said...

salam bro

harga barang da naik ..sapa mau turunkan da.....biasanya da naik ,mana mau turun

Anonymous said...

Saya hampir pitam memikirkannya. Entahlah, apa akan jadi pada ekonomi negara kita nanti. Sekarang ni pakar ekonomi kita perlu beri tunjuk ajar kepada semua menteri yang berkaitan dalam memastikan pengurusan ekonomi negara ditadbir dengan lebih efesyen dan professional. Kalau kena masuk kelas, masuklah. Jangan malu...

Unknown said...

In the UK harga petrol dah turun.