Tuesday, September 23, 2008

23 September 2008

Hari ini adalah 23 September 2008. Tarikh yang ditetapkan oleh Datuk Sri Anwar Ibrahim (DSAI) kepada Perdana Menteri untuk memanggil satu persidangan khas di Parlimen bagi membincangkan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri dan seterusnya "membentuk" Kerajaan baru Pakatan Rakyat.

Selepas beberapa tarikh yang ditetapkan oleh DSAI untuk membentuk Kerajaan baru tersasar, adakah hari ini ianya akan menjadi kenyataan? Pastinya tidak, kerana Perdana Menteri telah menolak permintaan Ketua Umum PKR berkenaan untuk mengadakan sidang tergempar Parlimen.

Bagi C-bOk, "rakyat" yang diwakili oleh BN dan PR sebenarnya sudah bosan dengan politik keterlaluan mereka. Sememangnya perkembangan-perkembangan ini menjadi topik yang seronok dibahaskan. C-bOk sendiri seronok membuat ulasan. Namun apabila ianya sudah menjadi umpama kudis buta dalam kehidupan seharian kita, ianya umpama "beban" kepada kita.

Dalam sistem demokrasi berparlimen, pilihanraya adalah tempat di mana rakyat membuat keputusan untuk menentukan siapa yang menjadi pilihan mereka untuk menjadi pemimpin. Jangan perkara ini diketepikan semata-mata politik peribadi. [Ingatan ini adalah untuk semua pemimpin politik baik di barisan pemerintah mahu pun di barisan pembangkang]

No comments: