Thursday, June 12, 2008

Pengumuman PM. Apa Perasaan Anda?

Adakah kita patut rasa bangga kerana mempunyai seorang Perdana Menteri yang begitu prihatin dengan masalah rakyat?

Pak Lah mengumumkan semalam bahawa harga minyak tidak akan naik lagi tahun ini.

Masalahnya, Timbalan Perdana Menteri pernah membuat pengumuman sebelum pilihanraya dahulu bahawa minyak tidak akan naik tahun ini.

Selepas itu, Shahrir Samat kata minyak hanya akan naik pada bulan Ogos tahun ini selepas penstrukturan semula subsidi minyak dan juga petrol.

Namun kedua-dua statement TPM dan Menteri tersebut tak boleh pakai. Belum sempat apa-apa, harga minyak sudah naik yang dibuat secara terburu-buru dan dalam keadaan rakyat tidak bersedia.

Kenaikan harga minyak sememangnya sukar untuk dibendung kerana Malaysia mengamalkan sistem ekonomi terbuka. Namun keupayaan kawalan ke atas kesan rantaian akibat daripada kenaikan harga minyak itu yang dirisaukan. Kini semua orang menggunakan alasan kenaikan harga minyak untuk menaikkan harga barangan dan perkhidmatan.

16 comments:

Ery Rahim said...

Pengumuman PM pun mungkin tak boleh pakai :-)

Letting the time pass me by said...

Hopefully people can still survive and have something to eat and to cherish in life...

I am wondering what happen to the government? Cutting subsidy, price increase? Are we run put of money? Is the country is desperate for money? Anymore money left in the Bank Negara?

Recession may be inevitable, but the government need to make sure that the impact can be soften for those with less money.... Not following the capitalism idea ... the poor is getting poorer and the rich is getting richer...

Pengumuman PM nie bukan mungkin tak boleh pakai, tetapi memang tak boleh pakai... Dah 3-4 kali kena temberang, takkan nak pakai lagi..

Dengar boleh, percaya jangan...

ahmad said...

paklah dah gila agak nya.takpun dia di belenggu penyakit yang paling di takuti orang ramai iaitu penyakit NYAYUK.

smallgiant said...

Salam,

leh caya ke si AAB nie,banyak kali dah kita kena tipu bro.semenjak menang nie dah baper kali kita kena tipu.Sekarang sebagai rakyat makin tertekan la kita.

ahmad said...

paklah dah gila agak nya.takpun dia di belenggu penyakit yang paling di takuti orang ramai iaitu penyakit NYAYUK.

peon-pencen said...

Hidup DSAAB!

Hidup UMNO!

Hidup BN!

MATI KELAPARAN MELAYU!

parang said...

Entah kenapa nak sorok sangat akaun petronas tu? Sombong betul, macam lah reta tu kepala bapak dia yang punya. Apa bapak dia nak mati dulu tinggal wasiat macam tu ke? Kulo cakap bangsat nanti org kata kurang ajar pulak. Tapi memang pun. Kulo ingat ada baiknya kita boikot produk petronas. Pegi melingkop lagi bagus.

epain said...

jgn kata harga barang, plumber dtg umah repair salur tersumbat pun kata naik harga sebab minyak...

Wakmasnoor said...

Saya berpendapat kenyataan bahawa harga minyak tidak akan dinaikkan lagi dalam tahun ini, ada kredibilitinya. Lihat saja kesan dan rungutan rakyat dari kenaikkan mendadak baru2 ini. Dan sudah tentu Kerajaan Pusat tidak akan melakukan perkara seumpama ini, buat kali kedua, dalam suatu tempoh yang dekat. Ini akan hanya mengundang padah dan kemarahan rakyat yang amat.

Pokoknya disini, dengan kenaikkan harga minyak, barang2 lain termasuk keperluan harian turut juga naik secara mendadak. Dan inilah sebenarnya perkara yang menjadi dan bakal menjadi masalah dan bebanan lebih besar bukan sahaja kepada rakyat malahan kepada kerajaan juga.

Saya berpendapat subsidi minyak dan mekanisma yang terbabit perlu dijelaskan dengan terperinci oleh kerajaan kepada rakyat tanpa sebarang muslihat yang tersembunyi. Ini adalah kerana, dari perkiraan dan pemerhatian saya, ada yang tak kena mengenai dasar, mekanisma dan agihan subsidi minyak negara kita ini.

Julicious™ said...

Does he joking??
The fuel price now should be the same for the few years from now..

tajudin said...

rakyat telah melihat kredibiliti kata-kata dan cakap pemimpin kita banyak yang tak betul dan tidak boleh dipercayai.

kasihan dan malang rakyat yang berpemimpinkan mereka yang cakapnya sudah tidak didengari oleh rakyat sendiri, yang sudah acapkali ditemberang hidup-hidup.

sere said...

Aduhhh...

Terharunya patik...

Anonymous said...

Terima kasih Pak Lah. Anda lah satu satu nya PM yg ku lihat amat ketara perubahan wajah selepas 2004. Adakah wajah itu berubah akibat diseranah berjuta rakyat setiap hati. -Jantan Giler-

sibuk_sibuk saje said...

saya rasa macam nak gantung pak lah kaki ke atas kepala ke bawah...!!

Anonymous said...

Pengumuman PM. Apa perasaan saya??


Flip flop flup..wakkakakakakaka

Anonymous said...

Adakah PM tahu kenyataan Sharir dan TPM sebelum ini? Apa pula perasaan TPM dan Sharir apabila kenyataan mereka tidak digunakan? Kalau membuat keputusan yang sangat besar kesannya, perlu buat kajian mendalam. Saya merasa sedih dengan pengumuman ini.