Sunday, June 08, 2008

Isu Songkok Pun Tak Boleh Settle?

Wakil rakyat DAP di Johor sedang menghadapi masalah besar sekarang ini. Masalah mereka lebih besar daripada masalah kenaikan harga minyak dunia. Ianya lebih besar daripada masalah kenaikan harga barang di Malaysia. Masalah mereka ialah nak pakai songkok ke tidak semasa pembukaan sidang Dewan Undangan Negeri pada 19 Jun 2008 nanti.

Sebelum bertanding dahulu tak check ke undang-undang Dewan Undangan Negeri? Kalau pakai songkok tu kena jadi Melayu/Islam ke? Kena sunat ke? Kenapa la bangang sangat wakil rakyat DAP ini. Ketika orang sedang sibuk dengan masalah kenaikan harga minyak dan kenaikan harga barang, wakil rakyat DAP ini tidak boleh membuat keputusan tentang satu soal yang remeh. Kalau di Selangor, wakil rakyat Melayu no problem buat pengumuman polisi pertamanya dengan melancarkan projek ternak babi (yang taboo kepada orang Melayu), kenapa Cina DAP ini susah sangat nak terima songkok?

Kalau C-bOk jadi Sultan, sure kena penampar wakil rakyat yang mengada-ngada ni. Kalau tak nak pakai songkok (yang digunakan untuk tujuan ceremony sahaja), pergi balik Cina la. Buang masa layan wakil rakyat tak ada otak macam ni.

6 comments:

Hasbullah Pit said...

Dia tak tengok Theng Chang Kim bukan main hensem pakai songkok.

al mizan - 017 7165890 said...

nasib baik tak kena pakai serban,, huhu

azlishukri said...

isu mcm ni pun susah nak selesai..kalau mcm tu bagaimana nak selesai isu rakyat..

abe MIE 'TERJAH' said...

abe MIE nak cakap sedikit pasal pembukaan keahlian PAS diberikan keahlian PAS dari kalangan orang Cina dan India kepada PKR (dan kita lupakan pasal minyak boleh tak)?

ringkasnya, Kenapa PAS tidak bubarkan parti itu dan menyertai PKR? Sedangkan Anwar al-juburi akan jadi PM nanti!!!

Atau PKR bubar, dan ahlinya menjadi PAS. Kan sama. Kenapa dalam Pakatan Rakyat-PR memerlukan dua parti yang hampir persamaan iaitu pelbagai kaum satu politik? Adakah PAS dan PKR masing-masing tidak percaya antara satu sama yang lain?

PAS kini sudah tidak KEDENGARAN LAGI TENTANG SLOGAN MEMBANGUN BERSAMA ISLAM DAN MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD. NEGERI DIPERINTAHNYA, KELANTAN, PERAK DAN KEDAH TIDAK PULA KEDENGARAN AKAN DILAKSANAKAN HUDUD. KENAPA??? ADAKAH ALLAH LAYAK DIPANGGIL OLEH AGAMA KRISTIAN, ALLAH BUDDHA, ALLAH JESUSS, ALLAH SIDHU?

yang abe MIE faham, PAS hanya pakar dan pintar dalam mengkafirkan UMNO dan sanggup berjihad melawan UMNO.

pkrpasdap.blogspot.com

Anonymous said...

Inilah akibatnya apabila kita lemah: apabila kerajaan lemah dan PM lemah. Saya yakin sekiranya TDM masih PM - tentu hindraf tak naik tocang dan tentu isu remeh spt songkok ini tak dipermainkan oleh bangsa lain termasuk isu raja melayu dan ketuanan melayu. Saya percaya bahawa bangsa lain sedang mengacah-acah kita untuk menilai kekuatan kita. Dan inilah saat yang palih baik buat mereka apabila kita ber PM kan Pak Lah.

mad-man said...

Songkok ni BUKAN pakaian MELAYU ISLAM

Di negeri India pun ramai orang agama hindu pakai songkok, cuma bentuknya lain sikit. Nehru pun pakai songkok.

Di Indonesia umpama nye di Bali dan Danau Toba ramai yg bukan melayu dan tidak beragama Islam pakai songkok.

Cuma yg fahaman komunis ini saja yg degil tak mau pakai songkok.

Karpal Singh pun dah buang sarban nya.