Wednesday, June 18, 2008

SAPP Tidak Percaya Kepada PM Lagi?


Versi Yang Di Kemaskini:

"Saya Tidak Merasa Tertekan."

Apakah Pak Lah masih tidak merasa tertekan?

Beliau berkata begitu di beberapa hari pertama selepas PRU ke 12 dahulu berikutan ada banyak desakan supaya beliau meletak jawatan dan ura-ura kemungkinan undi tidak percaya diusulkan terhadap beliau.

Namun dengan perkembangan terkini di Sabah yang menyaksikan politik tikam belakang kembali lagi, adakah beliau masih tidak merasa tertekan? Berikut adalah laporan terkini akhbar online The Star


KOTA KINABALU: The Sabah Progressive Party (SAPP) has lost confidence in Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, it said at a press conference here Wednesday. In the coming sitting of the Parliament session on Monday, its two Members of Parliament will support a vote of no confidence against the Prime Minister, the party said. Whether its MPs table the vote of no confidence, or whether other MPs will do it, would be determined in due course, it said in a statement.

SAPP’s two MPs are Datuk Eric Enchin Majimbun (P171 Sepanggar) and Datuk Dr Chu Soon Bui (P190 Tawau). The party also has four state representatives. Talk had been rife Wednesday morning that SAPP was going to abandon the Barisan Nasional coalition and defect to the Pakatan Rakyat alliance.

The party is running a poll on its blog, asking members of the public whether it should stay on in Barisan, leave the coalition but remain independent, or join Pakatan. At press time, there were 532 votes tallied, with 80% (428 votes) asking SAPP to join Pakatan. Only 1% (10 votes) urged it to stay on with Barisan.

3 comments:

Aspirasi said...

Apa yang dibuat SAPP hari ini nampaknya macam satu kejutan. Tetapi tidak lah terkejut sangat pun. Sebab inilah masa yang sesuai untuk menangguk dia air yang keruh.

Terdapat 4 alasan yang diberikan oleh SAPP serta pungutan suara dari laman blog SAPP untuk menghalalkan mereka membuat kenyataan menyokong usul undi tidak percaya terhadap perdana Menteri .

Ataupun ada perasaan tidak puas hati terhadap kepimpinan UMNO dan orang Melayu. Hanya kesinambungan sentimen tidak puas hati terhadap UMNO dan Melayu. Sebagaimana yang berlaku kepada kaum bukan Melayu terhadap UMNO dan Melayu di Semenanjung Malaysia.

Semuanya atas alasan bagi kebaikan rakyat Sabah. Cuma persoalannya kenapa ditimbulkan sekarang ini. Bukan pada 2004 atau sebelumnya lagi.. Alasan ini tidak mustahil, cuma jika SAPP di dalam BN maka susahlah untuk bersuara.

Kita tahu bahawa Presiden SAPP pernah menjadi Ketua Menteri Sabah untuk beberapa tahun sebelum digilirkan kepada orang lain dan seterusnya sistem penggiliran Ketua Menteri dihentikan..

Selain itu juga faktor jumlah kerusi yang diberikan secara jumlahnya amat sikit. Hanya 2 kerusi bagi parlimen dan 4 bagi Dewan Undangan Negeri. Dengan kata lain banyak yang SAPP boleh marah kepada Perdana Menteri (Pak Lah).

Jadi inilah masanya yang sesuai untuk menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap kepimpinan BN. Namun ini ialah faktor dalaman.

Terdapat juga faktor luaran sebagaimana yang didakwa DSAI untuk melobi ahli Parlimen BN untuk melompat parti. Tapi tak kan 'lompat bodoh' tanpa balasan. Jadi mestilah lompat berbalas..

http://aspirasi-bangsa.blogspot.com

aadn (Ada Apa Dengan Nama) said...

And just this morning, The Star reported that "PM unaware of Sabah MPs forming own bloc" (http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/6/18/nation/21580986&sec=nation).

Sleeping on the job, eh? Again... Or bad advisers!

Anonymous said...

Ini mungkin satu gimmick to test the water. Ada satu ombak lebih besar bakal menyusul. Anwar and Salehuddin are two great strtegists.